Obiceiurile care expun riscului apariţiei bolilor de inimă și a artritei

13

Cercetătorii britanici susţin că fumatul, consumul de alcool și lipsa activităţii fizice pot crește cu 17% riscul dezvoltării afecţiunilor cardiovasculare și a artritei, în cazul femeilor între 60 și 79 de ani, informează Reuters.

La studiul efectuat de Școala pentru Igienă Londra au participat peste 2.500 de femei britanice care au răspuns unor întrebări legate de obiceiurile lor de alimentaţie, de consum de alcool și de fumat. Chestionarele au fost efectuate în cadrul programului British Women's Heart and Health Study. După o perioadă de șapte ani, participantele au fost rugate să comunice problemele de sănătate pe care le-au dezvoltat între timp.

În urma rezultatelor, cercetătorii au observat că persoanele care au declarat că nu aveau activitate fizică aveau un risc crescut de a suferi de boli cardiovasculare. De asemenea, ele aveau un risc aproape de două ori mai mare de a dezvolta dificultăţi de mers și artrită.

Oamenii de știinţă punctează că nu au descoperit nicio influenţă asupra dezvoltării dizabilităţilor în urma consumului de fructe. În schimb, ei au observat un beneficiu mic al consumului moderat de alcool. Cu toate acestea, ei atrag atenţia că efectul a fost suficient de mic pentru a putea fi întâmplător.

Pe de altă parte, numai exerciţiile fizice au diminuat riscul de dezvoltare a dificultăţilor de mers cu circa 9%, riscul apariţiei problemelor cardiovasculare cu 5% și riscul de artrită cu 4 procente. Pe baza acestor rezultate, oamenii de știinţă au inferat și că persoanele în vârstă care își modifică stilul de viaţă nu își mai pot reduce, decât cu puţin, riscul de apariţie a dizabilităţilor.

David Watts, profesor asociat de geriatrie la Universitatea din Wisconsin, care nu a luat parte la studiu, atrage atenţia asupra unor limitări ale studiului. El a declarat pentru Reuters că există posibilitatea ca anumite participante să nu fi putut practica sport în momentul aplicării primului chestionar, deoarece sufereau de anumite probleme care le cauzau fie dureri, fie imposibilitatea de a face exerciţii fizice. De asemenea, el afirmă că cercetarea nu răspunde la întrebarea „poţi începe să practici exerciţii fizice la vârsta de 60 de ani sau ai nevoie să începi mai devreme pentru a obţine beneficii?". El adaugă că cercetările anterioare au arătat că cele mai multe beneficii le obţii atunci când practici sport în tot timpul vieţii.

În același timp, Gerald Pankratz, profesor asistent de geriatrie la Universitatea din Wisconsin a declarat: „aș pleda cu siguranţă că stilul de viaţă sănătos ar trebui urmat pe tot parcursul vieţii, dar nu aş spune vreodată că este prea târziu să faci o schimbare", citează Reuters.

Studiul a apărut în publicaţia de specialitate Age and Ageing.