Imunitate prin alimentaţie

666

Pentru că alimentele pe care le mâncăm nu au efect imediat asupra sănătăţii noastre, nu le considerăm periculoase pentru viaţa noastră. Pe termen lung însă, elementele nocive își pun amprenta asupra bunăstării noastre.

Pentru mulţi dintre noi, speranţa de viaţă constituie expresia cea mai importantă a sănătăţii. Desigur, cu toţii suntem de acord că viaţa lungă trebuie să fie însoţită şi de o calitate bună a vieţii, poate cu excepţia unei perioade scurte înainte de moarte. Stilul de viaţă determină nu numai durata vieţii, ci şi calitatea vieţii și bolile de care vom muri. Adesea trecem cu vederea faptul că modul de alimentaţie influenţează şi sistemul imunitar.

Jurnalul American de Geriatrie publica în anul 2012 rezultatul unui studiu, efectuat asupra a 217 persoane în vârste între 65 şi 85 de ani, referitor la influenţa alimentaţiei asupra susceptibilităţii faţă de infecţii.

Persoanele  studiate  au fost împărţite în 3 grupe: una şi-a continuat alimentaţia normală, a doua, pe lângă alimentaţia obişnuită a primit şi suplimente de vitamine şi minerale, iar a treia a consumat alimente conţinând multe fructe şi vegetale, plus pâine din făină integrală. După 6 luni, grupa care s-a alimentat predominent vegetarian a prezentat mai puţine infecţii şi a recurs mai rar la consultaţii medicale decât celelalte grupe.

Dintr-o cercetare efectuată de colaboratori la Universitatea Harvard  reiese de asemenea că alimentaţia bogată în cereale integrale se asociază invers cu debutul hipertensiunii arteriale. Mecanismele prin care cerealele integrale pot reduce riscul hipertensiunii arteriale sunt multiple: cresc sensibilitatea faţă de insulină, ameliorează funcţia endoteliului vascular, fiind mai ales fibre insolubile, pot creşte saţietatea, deducând consumul de energie, deci ajutând la menţinerea unei greutăţi mai mici. De asemenea, acestea fac ca glicemia postprandială (după masă) să fie mai mică, deci scad riscul apariţiei rezistenţei la insulină şi produc valori tensionale mai mici.

Un alt studiu, efectuat asupra a 390.000 persoane, cu o perioadă de urmărire de 9 ani, a arătat că ingestia zilnică de 26 g fibre la femei şi de 29 g la bărbaţi a scăzut mortalitatea cu 22%. Fibrele proveneau mai ales din cereale integrale. Consumul ideal de fibre este  de 40-50 g pe zi, conform unui articol de specialitate publicat în revista Arch Intern Med în anul 2012.

 

Faina