Dieta care îţi protejează vederea

1639

Studiile au arătat că anumite substanţe nutritive joacă un rol important pentru păstrarea sănătăţii ochilor și reducerea riscului dezvoltării unor tulburări de vedere asociate procesului de îmbătrânire.

Unul dintre nutrienţii principali, cu proprietăţi benefice pentru vedere, este vitamina A, care protejează corneea, scrie dr. oftalmolog Gary Heiting, într-un articol pe portalul All About Vision. Un deficit de vitamina A poate conduce la imposibilitatea de a vedea pe timp de noapte, la deteriorarea retinei și la uscarea corneei (fenomen ce poate produce ulcere de cornee și chiar orbire). Pentru a atinge necesarul zilnic de vitamina A, pot fi incluse în dietă alimente precum prunele uscate sau mazărea.

Despre vitamina E, rezultatele cercetărilor sugerează că ar putea juca un rol important în prevenirea unor tulburări de vedere, precum degenerarea maculară sau cataracta, punctează dr. Heiting. Printre produsele cu un conţinut bogat din acest nutrient se numără cerealele integrale, oleaginoasele (alunele de pădure, arahidele, migdalele), seminţele de floarea soarelui, tofu sau caisele uscate.

Luteina și zeaxantina contribuie, de asemenea, la micșorarea riscului dezvoltării bolilor legate de vedere. O dietă bogată în aceste două substanţe nutritive a diminuat riscul apariţiei degenerării maculare, arată rezultatele unui studiu publicat în American Journal of Epidemiology, Ophthalmology and Archives of Ophthalmology. O altă cercetare sugera că prin consumul acestui mix de substanţe nutritive poate fi redus riscul dezvoltării cataractei cu circa 50%, scrie Web MD. „Totodată pot să acţioneze precum antioxidanţii și pot ţine în frâu radicalii liberi care apar ca urmare a expunerii la lumină”, precizează Julie Mares, profesor de oftalmologie la Universitatea din Wisconsin, citată de Chicago Tribune. Luteina și zeaxantina se găsesc în produse precum pastele făinoase cu spanac, fisticul, busuiocul uscat sau seminţele de in.

Și acizii grași omega-3 joacă un rol important în scopul prevenirii anumitor tulburări de vedere, notează dr. Heiting. Persoanele care au consumat o cantitate bogată din această substanţă nutritivă au avut un risc cu 30% mai mic de a suferi de degenerare maculară pe o perioadă de 12 ani de zile, a arătat un studiu efectuat de Institulul Naţional de Oftalmologie din SUA. Rezultatele altor cercetări arătau că acizii grași omega-3 contribuie și la prevenirea și tratarea senzaţiei de ochi uscaţi. Una dintre cele mai valoroase surse de omega-3 sunt seminţele de in. Alte alimente cu un conţinut bogat din această substanţă sunt soia, nucile sau tofu.

Pe lângă adoptarea unei diete sănătoase, o serie de alte obiceiuri contribuie la conservarea calităţii vederii pentru mai mult timp. Printre acestea se numără renunţarea la fumat, protejarea ochilor de razele UV cu ajutorul ochelarilor de soare, practicarea unor exerciţii speciale pentru musculatura oculară sau evitarea privitului timp îndelungat la ecranul televizorului sau monitorului, scrie Web MD. La fel de importante sunt însă și controalele periodice la medicul oftalmolog.

Foto: stockvault.net

Seminte 2