De ce e mai bine să nu iei somnifere

515

Somnul insuficient şi insomnia sunt probleme curente ale lumii în care trăim, determinând afecţiuni precum obezitate, probleme cardiace şi tulburări cognitive.

Calitatea somnului influenţează direct calitatea vieţii, motiv pentru care mulţi experimentează tot felul de soluţii pentru a scăpa de insomnie. Unii recurg chiar și la medicamente deși, avertizează specialiștii, acestea nu sunt cea mai eficientă metodă de a ne asigura un somn bun.

Un somn insuficient afectează un număr considerabil de gene (cca 700) responsabile de reglarea mecanismului homeostatic al somnului, răspunsul la stres, funcţionarea metabolismului, a capacităţii cognitive, a memoriei şi atenţiei, relevă un studiu recent, publicat de cercetătorii de la Universitatea Surrey din Anglia.

Potrivit Centrului de Prevenire şi Control al Bolilor, aproape 30% dintre persoanele adulte din S.U.A., adică 40 de milioane de oameni activi pe piaţa muncii, raportează că au parte de doar 6 ore de somn pe noapte, perioada de somn recomandată fiind aceea de 7 – 9 ore.

Sunt situaţii în care programul aglomerat de muncă sau ritmul haotic de viaţă al fiecăruia condiţionează durata somnului, dar şi cazuri în care se instalează neputinţa de a dormi, adică insomnia. Răspunsul standard al persoanelor care experimentează insomnia pare a fi, de cele mai multe ori, recurgerea la pastilele pentru dormit.

Soluţie simplă şi la îndemână, aceasta nu este totuşi încurajată de specialiştii din domeniu, ce recomandă abordarea problemei prin înţelegera cauzelor sale principale. Dr. J. Catesby Ware, spre exemplu, le propune celor care se confruntă cu insomnia severă să se întrebe : „Eu de ce nu pot dormi?, pentru că, aflând motivul, pot identifica rapid şi soluţiile optime necesare remedierii.

În cazul în care dieta este cea care ne împiedică somnul, este bine să avem tăria de a renunţa la componentele sale nocive, fie că este vorba de cafea, anumite ceaiuri sau chiar ciocolată, consumată cu mai puţin de 8 ore înainte de culcare. Alte obiceiuri dăunătoare unui somn bun sunt servirea cinei cu 2 ore mai devreme de a ne aşeza în pat, alcoolul, mâncărurile picante sau cele cu un conţinut ridicat de grăsimi.

Dincolo de alimentele consumate, important este şi mediul în care urmează a ne desfăşura activitatea de somn. Acesta trebuie să fie necontaminat de potenţialele lucruri pe care le asociem cu starea de veghe, inclusiv de vizionarea emisiunilor TV preferate.

Dacă stresul şi grijile sunt cele care ne ţin somnul departe, indicaţia specialiştilor este aceea de a ne retrage într-o altă cameră şi a nota, în linişte, pe o hârtie, toate acele lucruri ce ne preocupă şi ne distrag atenţia. În felul acesta, vom reuşi să externalizăm frământările personale şi să ne eliberăm mintea de povara lor inutilă.

Practicarea regulată a exerciţiilor fizice, respectarea unui program constant de somn, inclusiv în zilele de week-end, şi, bineînţeles, renunţarea la ţigări, în cazul fumătorilor, sunt alte metode eficiente prin care ne putem apropia de odihna revitalizantă atât de necesară organismului nostru.

CITEȘTE și Ce să NU faci când suferi de insomnie