De cât sport avem nevoie, de fapt?

1468

„Corpul nu a fost creat să stea 23 de ore pe zi și o oră să facă sport”, avertizează dr. Sanjay Gupta în cadrul unei emisiuni la CNN. Se pare că, dacă obișnuim să stăm toată ziua, fie la birou, fie acasă, cu o carte în braţe, niciun aport de activitate fizică nu poate contracara efectele negative ale orelor de inactivitate, spun cele mai recente studii.

Statul în picioare provoacă eliberarea unor substanţe care ajută corpul să funcţioneze normal și care nu mai sunt eliberate atunci când stăm jos. Cercetătorii care au analizat 27 de studii despre sedentarism încă nu înţeleg acest mecanism, dar observă că activitatea fizică moderată nu poate contracara, prin efectele ei pozitive, această lipsă din organism.

Conform Institutului de Recuperare din Toronto, există mici lucruri pe care le putem face pentru a rupe ciclul sedentarismului. La fiecare jumătate de oră petrecută stând jos sau culcat, ar trebui să petrecem câteva minute în picioare. Chiar și atunci când ne uităm la televizor putem să ne ridicăm în picioare în timpul pauzelor publicitare. În mod ideal, ar trebui să ţintim la un maximum de 2-3 ore de stat în picioare într-o zi de activitate de 12 ore. Pentru o perioadă de 8 până la 12 sau mai multe ore de stat jos pe zi, riscul de a dezvolta diabet de tip 2 crește cu 90%.

Aceasta nu înseamnă că trebuie să renunţăm la ideea de a face sport, ci înseamnă că, pe lângă sportul pe care îl facem sau pe care ar trebui să îl facem, trebuie să fim atenţi și în timpul zilei să scurtăm pe cât posibil timpul pe care îl petrecem stând jos. Totuși cât sport ar trebui să facem pentru a ne bucura de o viaţă sănătoasă?

Recomandările de 150 de minute pe săptămână nu sunt fezabile și, prin urmare, demotivează populaţia în a se apuca de sport, concluzionează un nou studiu, realizat de cercetătorii de la Spitalul Universitar Toulouse, din Franţa. Recomandările sunt bune în ce privește impactul dorit asupra stării de sănătate, dar nu se respectă.

Studiul citează 245 de articole separate care arată că legătura dintre sport și reducerea riscului de boală este una de codependenţă, în funcţie de doză. Chiar și pentru cele mai mici schimbări, există beneficii pentru începători. Doar o plimbare de 1-74 de minute pe săptămână poate reduce riscul de deces cu 19%.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 6 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.