Exerciţiul fizic, asociat cu un risc mai scăzut de a dezvolta 7 tipuri de cancer

307

Efortul fizic este invers proporţional cu riscul de cancer, au concluzionat cercetătorii americani, după ce au analizat datele din 9 studii, la care au participat peste 750.000 de persoane.

„Ceea ce am descoperit este că exerciţiul fizic efectuat în cantitatea recomandată a fost asociat cu un risc semnificativ redus de cancer de sân, colon, endometru, rinichi, ficat, mielom și limfom non-Hodgkin”, a declarat Charles Matthews, cercetător la Institutul Naţional al Cancerului din SUA.

La începutul studiului, voluntarii au fost chestionaţi cu privire la nivelul de activitate fizică din timpul liber, fiind monitorizaţi în următorii 10 ani, pentru a se vedea dacă au fost diagnosticaţi cu un tip de cancer din cele 15 urmărite de cercetători. Rezultatele au arătat că subiecţii care au efectuat 2,5-5 ore de exerciţiu fizic moderat pe săptămână sau până la 2,5 ore de activitate fizică energică au avut un risc mai redus de a dezvolta 7 din cele 15 tipuri de cancer.

Cercetătorii au descoperit că exerciţiul fizic reduce riscul de cancer de ficat cu până la 27%. De asemenea, pentru cancerul de sân, riscul a scăzut de la 6% (în cazul exerciţiului fizic moderat) la 10% (în cazul antrenamentului viguros); pentru cancerul endometrial, riscul s-a diminuat cu 10-18%, iar pentru cancerul renal s-a înregistrat un risc mai mic cu 11-17%. De asemenea, riscul s-a diminuat cu 14-19% pentru mielom și cu 11-18% pentru limfom non-Hodgkin.

Studiul nu a dovedit că există o legătură de tip cauză-efect între exerciţiul fizic și un risc redus de cancer, dar a arătat o asociere puternică între cele două, spune Alpa Patel, directorul știinţific principal al Societăţii Oncologice Americane de Cercetări în domeniul epidemiologiei.

„Ceea ce știm despre exerciţiile fizice este că sunt importante pentru reglarea insulinei și au, de asemenea, un impact important asupra inflamaţiei și răspunsului imun – iar acești factori ar putea afecta diferite tipuri de cancer”, a declarat Patel.

Rezultatele sugerează că medicii și profesioniștii din fitness ar trebui să încurajeze oamenii să facă exerciţii fizice pentru a-și diminua riscul de cancer, subliniază Matthews.

Specialiștii le recomandă adulţilor sănătoși să desfășoare 2,5 până la 5 ore pe săptămână de activităţi fizice de intensitate moderată, precum mersul rapid sau grădinăritul, sau 2,5 ore de activitate fizică viguroasă (alergare, înot, drumeţii).

Aceste recomandări „s-au bazat în mare măsură pe impactul lor asupra bolilor cronice, precum bolile cardiovasculare și diabetul”, a precizat Patel.

Un studiu din 2016, realizat pe aproape 1 milion și jumătate de subiecţi, a arătat de asemenea că un nivel ridicat de activitate fizică în timpul liber se asociază cu un risc mai mic de a dezvolta 13 tipuri de cancer, printre care adenocarcinomul esofagian, mielomul, cancerul de colon, de endometru sau de vezică urinară.