Școlile românești, pe primul loc la „bullying”

735

România se situează pe primul loc în Europa în privinţa hărţuirii în şcoli, potrivit unui studiu realizat de Brandwatch.

Bullying-ul reprezintă un fenomen de hărţuire, de acţiune repetitivă care poate aduce victimei răni emoţionale cu efecte pe termen lung. Depresia, însingurarea, anxietatea, scăderea respectului de sine, tulburările de apetit sau insomniile sunt doar câteva din consecinţele pe care le suferă victimele hărţuirii.

„Este un fenomen de grup, care are loc în toate şcolile, fără excepţie. Din păcate, vârsta copiilor care îşi hărţuiesc colegii este tot mai mică. De multe ori sunt ignorate primele semne ale bullyingului de către cadrele didactice, iar în aceste condiţii hărţuirea se poate transforma în violenţă asupra copiilor. Din păcate, sistemul din România nu este capabil să gestioneze situaţia. Acesta se bazează în mare parte pe sancţiuni şi pedepse, în loc să încerce să înţeleagă fenomenul”, a explicat psihologul Mihai Copăceanu pentru Adevărul.

Studiul Brandwatch nu este singurul care evidenţiază acest fenomen care caracterizează instituţiile școlare din România. Aproape jumătate dintre copiii din România au fost la un moment sau altul victime ale bullying-ului, 53% dintre aceștia fiind fete și 47%, băieţi. Datele au fost extrase din studiul „Fenomenul bullying în unităţile de învăţământ”, publicat în 2014.

În 2016, Salvaţi Copiii România a efectuat primul studiu naţional cu privire la fenomenul de bullying în şcolile româneşti. Au fost vizate diferitele tipuri de comportamente asociate bullying-ului, printre care se numără excluderea din grup, umilirea, distrugerea lucrurilor altcuiva sau violenţa fizică. În mod repetat, în şcoală, 3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau cu lovirea de către colegi și 1 din 4 copii este umilit în faţa colegilor. În acest context, nu este deloc surprinzător că 73% dintre elevii chestionaţi au afirmat că au fost martorii unei situaţii de bullying la ei în şcoală şi că 58% recunosc că aceste comportamente există chiar în clasa lor.

În același an, Telefonul Copilului a fost apelat de 88.000 de ori, cu 45% mai mult decât în anul anterior. Îngrijorător este faptul că, în peste 97% din aceste cazuri, cei care au maltratat copii sunt la rândul lor minori, acţiunile având loc preponderent în grădiniţe și în școli. „Este alarmant faptul că mai mult de jumătate dintre copiii chestionaţi (51,45%) au răspuns că școala nu ia fenomenul în serios. Copiii au admis că sancţiunile au caracter temporar și nu rezolvă problemele pe termen lung”, a declarat Cătălina Florea, director executiv la Asociaţia Telefonul Copilului.

Printre cei care au acuzat probleme în această privinţă poate fi menţionat și Lucian, un adolescent de 16 ani. „Fiecare zi petrecută la școală este o provocare. Sunt un cavaler și trebuie să mă apăr de inamici. Mi se adresează cuvinte urâte: «Ești cel mai prost din clasă, de-asta stai în ultima bancă» sau «Când trec pe lângă tine să te uiţi în jos, că altfel ţi-o iei», «Din cauza ta am luat gol, prostule!». Am primit și mesaje de ameninţare pe telefon. Am rămas repetent”, s-a destăinuit acesta la Telefonul Copilului.

„Sunt cazuri și mai grave de-atât. Sunt bătuţi, jigniţi, închiși în toaleta școlii, loviţi cu pumnii și picioarele, urmăriţi în pauză, abuzurile continuă”, a completat unul dintre consultanţii Asociaţiei Telefonul Copilului. Asta se întâmplă fiindcă expunerea la violenţă a unei persoane se perpetuează precum „efectul fluturelui” (o acţiune mică într-un anumit loc, la un anumit moment, poate produce schimbări majore, exponenţial amplificate, în alte zone) și duce la alte fenomene de bullying, atât din partea agresorului, cât și din partea celui agresat, susţine organizaţia UNICEF România.

La multe situaţii de acest gen cunoscute se adaugă și cele din spaţiul virtual, suportate de victime, uneori fără ca cei din apropiere să realizeze ce se întâmplă. Specialiștii atrag atenţia asupra celui mai recent fenomen de hărţuire prin intermediul tehnologiei. Statisticile arată că 6 din 10 tineri vor experimenta cyberbullying în viitorul apropiat, 246 de milioane de copii la nivel global fiind anual victime ale bullying-ului. Și pe harta cyberbullying-ului, România se află pe primul loc în Europa, cu o incidenţă a fenomenului de 37,3%.