Top 3 sfaturi pentru a avea un copil de succes

277

Pentru români, succesul este sinonim cu a-i respecta pe cei din jurul tău, a pune pasiune în tot ceea ce faci, cu a fi împlinit pe plan familial şi cu a încerca să evoluezi în permanenţă, arată o cercetare realizată de compania Synovate, în anul 2007.

Acestea sunt primele 4 opţiuni bifate de românii care au participat la cercetare şi care au obţinut procente între 57 şi 66%. Cel puţin la nivel de sondaj, abilităţile enumerate de români intră în contradicţie cu preocuparea părinţilor de a-şi înscrie copiii la cele mai bune grădiniţe cu 3-4 ani înainte şi cu frustrarea de a nu reuşi să-şi înscrie copiii în clasa pregătitoare la cele mai bune şcoli, care ocupă zilele acestea prima pagină a cotidianelor.

În realitate, modelarea unui copil pentru succes depinde de lucruri mai simple care ţin în mod direct de proprii părinţi. Psihologii au ajuns la concluzia că pregătirea unui copil pentru a avea succes nu are legătură cu genele părinţilor, cu jocurile şi cărţile inteligente, ci cu conştienţa de sine.

Astfel, psihologul Alex Korb afirmă că dezvoltarea lobului frontal este cheia pentru ca un copil să înveţe să-şi controleze emoţiile şi să ai aibă o imagine de sine corectă, ceea ce îl conduce la succes (cu alte cuvinte, îl ajută să fie motivat, fericit şi eficient). Psihologul arată că abilitatea de a-ţi controla emoţiile are efect pe termen lung, în ceea ce priveşte atingerea scopurilor.

Cel mai eficient mijloc prin care un adult îşi poate învăţa copilul să îşi controleze emoţiile este, în opinia aceluiaşi psiholog, exemplul personal. În plus, Regina Pally, doctor la Center for Reflective Parenting, explică aceasta prin faptul că un copil învaţă mult mai mult prin imitarea unui adult decât prin învăţăturile pe care le primeşte de la acesta.

3 emoţii pe care trebuie să le controlăm pentru a avea succes

Steve Baskin, director al organizaţiei „Campionii Taberelor”, care organizează activităţi în aer liber pentru copii, afirmă că este important ca un părinte să definească foarte clar noţiunea de succes pentru copilul său. Succesul nu ar trebui să fie definit ca abilitatea de a ocupa primul loc (sau unul dintre primele locuri), deoarece copilul se va simţi sufocat de un mediu competitiv, în care trebuie să obţină şi să profite de avantaje. O definiţie corectă a succesului trebuie să se refere la seria de oportunităţi de care beneficiază copiii pentru a se dezvolta personal, într-un mediu în care să poată creşte. 

Carlin Flora, autoarea unei cărţi despre influenţa prietenilor pe parcursul vieţii, ce va fi publicată anul viitor, menţionează o a doua emoţie care, controlată, asigură succesul unui copil. Aceasta este acceptarea eşecului. În opinia autoarei, mai importantă decât amintirea permanentă a îndemnului „fii atent ca să nu greşeşti”, este asigurarea copilului că, în ciuda greşelilor iminente făcute în copilărie şi, mai târziu, în viaţă, se poate baza pe ajutorul părintelui, văzut ca o plasă de siguranţă. 

În al treilea rând, Kenneth Ginsburg, doctor în educaţia copilului, menţionează într-un articol că perioada copilăriei nu este aşa de lipsită de stres pe cât cred adulţii. De aceea este important ca părinţii să nu aşeze o povară suplimentară pe umerii copiilor interzicându-le acestora să faca anumite lucruri. În schimb, părinţii trebuie să înveţe să le spună copiilor mai des ce trebuie să facă. Aceasta poate să fie realizată în 5 paşi simpli:- identificarea şi abordarea problemelor, pas cu pas;- evitarea situaţiilor şi persoanelor care cauzează stres şi care nu pot fi schimbate;- dezvoltarea unui corp puternic şi rezistent, prin exerciţiu fizic, alimentaţie corectă şi necesarul de somn;- evitarea emoţiilor negative prin acordarea de pauze pentru hobby-uri, lectura unei cărţi preferate sau o plimbare în natură; – eliberarea de tensiunile emoţionale prin scris, joacă sau rugăciune.