Crezi că eşti un bun ascultător?

1015

Poate că ai tendinţa de a-i întrerupe pe ceilalţi când vorbesc, ori îţi citeşti mesajele de pe telefonul mobil în timp ce prietenul tău ţi se confesează. Aceste comportamente pot fi extrem de frustrante şi chiar dureroase pentru cei din jur. A deveni un bun ascultător presupune un efort pe care merită să îl depui, pentru că astfel îţi poţi consolida relaţiile interumane.

Pamela Cooper, vicepreşedintele Asociaţiei Internaţionale pentru Ascultare, sublinia diferenţa între a auzi şi a asculta: „a asculta presupune mai multă muncă şi o mai mare nevoie de concentrare”, citează US News. De asemenea, psihologul Paul Donoghue, coautorul cărţii Asculţi cu adevărat? Chei către o comunicare de succes, notează că observăm mai greu când noi înşine nu suntem atenţi la ceea ce ni se vorbeşte, spre deosebire de momentele în care noi vorbim şi ceilalţi nu ne ascultă. De aceea, ar trebui să ne autoanalizăm şi, la nevoie, să cerem şi părerea celorlalţi pentru a afla dacă suntem într-adevăr la fel de buni ascultători în realitate, precum ne considerăm.

Iată câteva obiceiuri notate de US News prin care poţi evalua cât de bine ştii să îi asculţi pe cei din jurul tău.

În timpul conversaţiei găseşti tot felul de lucruri de făcut care îţi distrag atenţia. Dacă ai tendinţa de a butona telefonul mobil, răspunzând la mesajul (neimportant) pe care tocmai l-ai primit, ori îţi verifici conturile de pe reţelele sociale, în timp ce altcineva îţi vorbeşte, s-ar putea să nu te concentrezi la cele ce îţi sunt spuse. Mesajul pe care îl transmiţi este acela că activitatea care îţi distrage atenţia e mult mai importantă decât cel care îţi vorbeşte.

Îl întrerupi pe cel care îţi vorbeşte. Este un obicei nepoliticos şi subliniază atât că nu îl asculţi pe celălalt, cât şi faptul că părerea ta este mai importantă decât a sa. Aşteaptă ca interlocutorul tău să termine ce are de spus, apoi îţi poţi expune punctul de vedere.

Obiceiul „Şi eu”, aşa cum este descris de Donoghue, este tot un fel de a întrerupe discursul unei persoane pentru a vorbi despre… tine. Să presupunem că cineva îţi povesteşte cu entuziasm păţaniile sale din concediu. Din momentul în care a pronunţat numele oraşului vizitat, începi, fără a mai asculta continuarea celuilalt, să îi relatezi despre experienţa ta când ai vizitat acelaşi oraş.

Găseşti imediat câte o problemă şi vrei neapărat să o expui. Poate că un prieten îţi povesteşte despre cât de fericit este de noul său telefon mobil pe care l-a achiziţionat recent. În loc să îl feliciţi pentru alegere şi chiar să îl rogi să îţi arate câteva din funcţiile extraordinare despre care ţi-a vorbit, eşti prea preocupat să scoţi în evidenţă fie faptul că a cheltuit prea mulţi bani pe el, fie că putea să îşi ia unul mai ieftin şi la fel de performant.

Devii defensiv în conversaţie. Aşa cum subliniază Donoghue, „atunci când ne apărăm, nu mai ascultăm”. Când lucrurile nu merg chiar aşa cum ne-am dori, ori suntem criticaţi, avem tendinţa de a ne închide şi de a nu mai fi receptivi la ceea ce ni se spune. În schimb, ne concentrăm eforturile pentru a ne apăra. Rezultatul situaţiei se traduce prin apariţia unei comunicări defectuoase, ineficiente.

Pentru a deveni un mai bun ascultător, analizează care dintre obiceiurile de mai sus te caracterizează şi încearcă să le învingi. Află mai multe despre cum poţi deveni mai receptiv la mesajele transmise de cei din jurul tău.