Studiu: Aprecierea pentru muzică poate fi învăţată

313

Dacă până acum se credea că preferinţa pentru anumite melodii avea de-a face cu anatomia urechii, o echipă de cercetători de la Universitatea australiană Melbourne a descoperit că aceasta are mai degrabă legătură cu educaţia muzicală.

Astfel, cercetătorii au descoperit că plăcerea pe care o resimţim atunci când ascultăm o melodie este legată strict de nivelul de disonanţă receptat. Cu alte cuvinte cu cât o piesă ni se pare mai armonioasă, cu atât ne place mai mult. Armonia însă depinde de nivelul de educaţie muzicală, dar nu atât formală, cât o cultivare a simţului muzical.

Subiecţii folosiţi în cadrul testului efectuat de cercetători au fost aleşi atât dintre studenţi la conservator, cât şi dintre reprezentanţi ai publicului larg. Astfel, atunci când voluntarii fără studii de muzică ascultau un anumit acord pe care nu îl mai auziseră niciodată, acestora le-a fost imposibil să recunoască notele care îl alcătuiau, asemenea unui cuvânt nou într-o limbă străină. De aceea, acordul li se părea lipsit de armonie şi nu le plăcea.

Aceasta s-a întâmplat mai puţin în rândul studenţilor la conservator, care au identificat un număr mai mare de acorduri ca fiind armonioase şi plăcute.

Cercetătorii au concluzionat că abilitatea de a identifica tonuri şi armonii este corelată cu pregătirea muzicală. De aceea, cercetătorii sugerează că ne putem cultiva gusturile astfel încât să putem aprecia mai bine muzica. „Studiul arată că abilitatea aceasta este învăţată, cultivată", a declarat Sarah Wilson, co-autor al studiului, pentru NPR.