Studiu: De ce să îţi trimiţi copilul la şcoala de muzică

6959

Educaţia muzicală în anii de studiu ajută la dezvoltarea unor abilităţi utile în viaţa de zi cu zi. Este concluzia unei cercetări efectuate de neurologii de la Universitatea Northwestern din Statele Unite şi făcută publică în cadrul întrunirii anuale a Asociaţiei Americane pentru Progresul Ştiinţei (AAAS).

Autorul studiului, profesorul Nina Kraus, spune că educaţia muzicală de care beneficiază copiii – din clasa I-a până în clasa a XII-a – le poate dezvolta acestora abilităţile de procesare senzorială a limbajului.

„A cânta la un instrument poate ajuta copiii şi tinerii să proceseze mult mai bine discursul oral, în clasele zgomotoase, şi să interpreteze cu mai multă acurateţe nuanţele limbajului care sunt induse prin schimbări subtile ale tonului vocii”, a declarat Nina Kraus, care predă neurobiologie, psihologie şi stiinţele comunicării în cadrul Universităţii Northwestern.

Bazându-se pe cercetarea sa, dar şi pe alte cercetări anterioare, Kraus a sugerat că educaţia muzicală ar putea fi o strategie pentru eficientizarea dezvoltării copiilor obişnuiţi, dar şi a celor care suferă de dislexie sau de autism, se arată într-un comunicat publicat de Northwestern.

Nina Kraus, care este şi directorul Laboratorului de Neuroştiinţe Auditive, a menţionat că „sistemul auditiv uman este reglat foarte fin de experienţa pe care omul a avut-o cu sunetele de-a lungul vieţii.” Totodată, Kraus menţionează că „îmbunătăţirile vizibile la nivelul creierului indivizilor cu educaţie muzicală nu constă doar într-o amplificare a receptivităţii volumului, ci este vorba de o capacitate de a selecta sunetul relevant din semnalul sonor.”

Nina Kraus vorbește despre premisele studiului ei:

Despre beneficiile terapeutice ale muzicii a discutat, în cadrul aceleiaşi întruniri, şi profesorul de neurologie Gottfried Schlaug, de la Facultatea de Medicină din cadrul Universităţii Harvard. El a arătat că, datorită faptului că centrele neuronale responsabile cu vorbirea şi cele active atunci când cineva cântă sunt diferite, este posibil ca pacienţii care şi-au pierdut capacitatea de a vorbi, în urma unui atac de cord, să se recupereze dezvoltând centrul pentru cântat.

Gottfried a demonstrat cu un experiment că pacienţi incapabili să verbalizeze cuvinte într-o conversaţie pot pronunţa corect cuvintele atunci când cântă. Explicaţia pe care o aduce neurologul acestui fenomen stă în capacitatea creierului de a se redresa după o traumă. Un rol foarte important în redresare, spune Gottfried, citat de BBC, îl constituie faptul că, deşi cele mai multe dintre conexiunile neuronale responsabile de actul vorbirii şi de auz au loc în emisfera stângă a creierului, atunci când aceasta este afectată „emisfera dreaptă preia din roluri”.