Serialele TV: arme de manipulare a publicului

385

Directorii unor programe şi seriale americane celebre au recunoscut că s-au folosit de acestea, ani de zile, pentru a promova o agendă liberală. „Televiziunea a fost, probabil, arma cea mai impresionantă" folosită pentru ridicarea unei societăţi liberale, a declarat Ben Shapiro, autorul cărţii „Primetime Propaganda".

Cartea lui Shapiro se bazează pe interviuri cu zeci de producători, directori, scenarişti şi actori de la Hollywood, oameni care au mărturisit că au folosit emisiunile şi serialele de televiziune pentru a contura societatea americană în ultimele 6 decenii. Ben Shapiro atrage astfel atenţia că industria programelor TV este un instrument folosit nu doar pentru promovarea stângii liberale, ci şi pentru discriminarea dreptei conservatoare, un vehicul prin care li se transmite oamenilor ideea că valorile liberale sunt morale.

Seriale precum „Friends", „House", „Happy Days" şi chiar programul pentru copii „Sesame Street" se numără printre producţiile folosite ca instrumente de propagandă. Marta Kauffman, unul dintre realizatorii sitcom-ului „Friends", a recunoscut că a adunat în echipa cu care a lucrat la serial unii dintre „cei mai liberali oameni" pe care îi cunoştea. Serialul a fost criticat în repetate rânduri pentru modul în care a abordat subiecte controversate, de exemplu perspectiva pro-căsătorie între persoane de acelaşi sex.

„Noi prezentăm în aceste seriale ceea ce credem. Personajele acestea ne oglindesc pe noi", a declarat Kauffman.

Ben Shapiro a recunoscut că mulţi dintre producătorii TV cu care a discutat au crezut că el însuşi este promotorul unei perspective liberale. Aşa se explică faptul că mulţi dintre aceştia au fost deschişi în cadrul interviurilor, spunând sincer ceea ce cred. Susan Harris, creatoarea serialului „Golden Girls", i-a criticat pe cei care aderă la valorile tradiţionale şi a declarat că îi consideră nişte „idioţi" cu „gândire medievală".

Serialele de tip soap opera sunt o „platformă uimitoare" pentru popularizarea unor perspective pro-homosexualitate şi reuşesc să facă o „diferenţă în modul de gândire al oamenilor", a declarat Phil Collinson, producătorul serialului „Coronation Street", un serial al cărui prim episod a fost transmis în decembrie 1960 şi care a continuat să fie realizat în următorii 50 de ani. Lucrurile pe care spectatorii le văd în serial sunt discutate a doua zi la locul de muncă, în cluburi sau în parc, a spus Collinson, notând puterea de influenţă a televiziunii.

Seriale de comedie sau drame, programele TV urmăresc o agendă pe care publicul nu o percepe, dar ale cărei efecte se resimt. „În timp ce comedia atacă, drama converteşte, pătrunzând în adâncurile inimii noastre, manipulându-ne sentimentele. Dacă filosofia comediantului este să facă să pară inofensiv ceea ce este ofensator, filosofia celui care creează dramă este să facă ofensiv ceea ce este nevătămător. Comediile sunt cruciade anti-moralitate; dramele sunt poveşti moralizatoare. Întrebarea este ce fel de moralitate este promovată prin dramă", notează Shapiro în „Primetime Propaganda".

Ben Shapiro este autorul cărţilor „Brainwashed", „Porn Generation" şi „Project President".

(Foto: newsrealblog.com)