Autocritica ar putea fi asemănată cu o sabie cu două tăișuri. Pe de-o parte, aceasta îţi poate micșora încrederea în forţele proprii și stima de sine. Pe de altă parte, însă, autocritica te poate ajuta să devii conștient de propriile slăbiciuni și nesiguranţe, în scopul de a le îndrepta.

De multe ori, atunci când ne criticăm pentru propriile greșeli sau neajunsuri, ajungem, de fapt, să ne învinuim, uitând să invăţăm din propriile eșecuri. Mai mult, un studiu efectuat de oamenii de știinţă de la Universităţile Massachusetts Dartmouth și McGill, arăta că autocritica poate să ne micșoreze abilitatea de a progresa în îndeplinirea obiectivelor și ne determină să procrastinăm.

Însă când autocritica este privită ca un instrument care ne poate ajuta să ne dezvoltăm, aceasta ne poate învăţa lecţii preţioase, ne poate ajuta să ne învingem slăbiciunile sau obiceiurile nocive, punctează Good Therapy

Evitând să îţi critici acele atribute generale, pe care nu le poţi schimba, vei reuși să transformi această practică într-una benefică ţie, notează Psychology Today. Persoanele care își evaluează greșelile, descoperind comportamente negative specifice, care pot fi schimbate și care privesc situaţia într-un mod optimist reușesc cu mai multă ușurinţă să se critice constructiv. În loc să se acuze că nu sunt inteligente, de exemplu, acestea vor găsi motivul care le-a scăzut randamentul, precum privitul la televizor până târziu.

Gregg Walker, de la departamentul de comunicare în public din cadrul Universităţii de Stat Oregon puncta câteva aspecte importante atât pentru cel aflat simultan în poziţia de critic și criticat. Atunci când îţi ești propriul critic, cunoașterea bunelor practici în cazul ambelor poziţii devine extrem de importantă. Astfel vei reuși să eviţi un conflict cu tine însuţi și să receptezi mult mai eficient chiar și cele mai aspre observaţii pe care ţi le aduci. Un lucru pe care trebuie să ţi-l aduci aminte atunci când practici autocritica este să te concentrezi asupra comportamentului necorespunzător, nu asupra propriului caracter. De asemenea, tu ești singurul care își cunoaște limitele, de aceea evită să depășești pragul de observaţii pe care le poţi tolera și înţelege la un moment dat.

Din poziţia de criticat, Walker sugerează că este important să conștientizezi valoarea pe care critica pe care ţi-o aduci o are. Acest lucru îţi va oferi puterea de a o accepta și de a o privi ca pe un mijloc de autodezvoltare personală și profesională. Foarte important este și să găsești acele metode prin care să învingi comportamentul criticat.

Nu în ultimul rând, atunci când te critici, este important să o faci cu o doză generoasă de compasiune pentru propria-ţi persoană, adaugă Psychology Today. Acest din urmă element poate atenua duritatea observaţiilor critice pe care ţi le aduci, lucru care te va ajuta să le faci faţă mult mai ușor. Compasiunea faţă de tine însuţi te lasă să îţi observi și să îţi accepţi cu înţelegere atât calităţile, cât și defectele, contribuind astfel la îndreptarea celor din urmă. În special în situaţiile dificile, compasiunea este cea care ne ajută să ne construim fericirea pe termen lung și succesul, nu autocritica, sugerau cercetătorii Paul Gilbert de la Spitalul Kingsway, Regatul Unit și Kristin Neff de la Universitatea din Texas, Austin, notează Live Science.