Privind la inocenţa copiilor, credem că aceștia acceptă ușor prietenia celor din jur, iar atunci când nu o fac, au ei un motiv. De multe ori motivele sunt prejudecăţi, care sunt foarte frecvente printre copii, chiar de la vârste fragede. 

Lucrurile care ne diferenţiază, precum vârsta, religia, aspectul fizic, abilităţile mintale, statutul social sau venitul sunt percepute de copii chiar de la vârsta de trei ani. Pe măsură ce copilul creşte, poate experimenta prejudecăţi faţă de aceste diferenţe, atât în şcoală, cât şi în afara ei, ajungând să fie un adult cu prejudecăţi şi stereotipuri, notează theatlantic.com.

În urma unui sondaj în SUA, s-a constatat că un sfert dintre elevii întrebaţi au fost hărţuiţi sau deranjaţi pe motivul rasei sau etniei din care făceau parte, religiei sau al unor dizabilităţi. În aceste condiţii, diferite şcoli şi organizaţii au început să ia măsuri în acest sens şi să ofere programe în care să se vorbească despre diferenţe, deoarece s-a constatat că, vorbind despre ele, copiii devin mai conștienţi de importanţa și frumuseţea lor. Unul dintre aceste programe este Anytown, care se desfăşoară în 20 de oraşe din SUA şi are drept obiectiv promovarea şi crearea unor comunităţi şi şcoli mai prietenoase, în care toţi să fie primiţi cu înţelegere şi respect.

Jessica Estevez, de la Anytown din Tampa, spunea că discriminarea şi intoleranţa intră în mod subtil atât în viaţa tinerilor, cât şi a celor mai în vârstă, de aceea este foarte important să înţelegem care sunt consecinţele acestora şi să luptăm împotriva lor. Ea subliniază importanţa respectului faţă de cei din jurul nostru, chiar dacă sunt sau se comportă diferit.

Psihologii şi experţii în domeniul dezvoltării copiilor au studiat fenomenul şi procesul prin care un copil ajunge să respingă pe cineva din jurul lui, cu alte cuvinte, să manifeste primele indicii ale discriminării. Ei au luat în calcul diferenţele de sex, rasă şi etnie şi au constatat că, încă din perioada preşcolară, copiii devin conştienţi de faptul că aparţin unui grup, distinct de altele.

Primele diferenţe pe care le percep copiii sunt cele legate de identitatea sexuală, apoi, preşcolarii fac diferenţe legate de culoarea pielii, însă nu-i influenţează foarte mult. În primii ani de şcoală, ei încep să-şi formeze stereotipuri legate de rasă şi etnie, iar mai târziu, stereotipuri culturale. Copii de azi, cu prejudecăţi „nevinovate” sunt adulţii de mâine, cu stereotipuri deja formate, care îi discriminează şi îi tratează cu intoleranţă pe cei din jur.

Copiii nu se nasc cu prejudecăţi, ci cu dorinţa şi abilitatea de a interacţiona liber cu cei din jurul lor. Prejudecăţile sunt preluate de la prieteni sau chiar de la părinţi. Prin urmare, aceștia din urmă sunt cei care, prin dialog şi exemplul lor îi pot educa pe copiii într-un mediu lipsit de prejudecăţi, discriminare sau intoleranţă.