Sinodul General al Bisericii Anglicane a votat în favoarea „acceptării persoanelor transsexuale”, luând în considerare pregătirea unei ceremonii bisericeşti pentru a „marca tranziţia unei persoane la un anumit sex”.
Sinodul General, întrunit la York, a votat în favoarea acestei moţiuni cu 284 de voturi pentru. „Acest Sinod, recunoscând nevoia persoanelor transsexuale de a fi acceptate şi confirmate în sânul bisericilor lor parohiale, cere Camerei Episcopilor să ia în considerare pregătirea anumitor materiale liturgice de uzanţă la nivel naţional pentru a marca tranziţia unei persoane la un anumit sex”, se menţionează în textul moţiunii, conform The Guardian.
Prin această moţiune, Chris Newlands, pastorul diocezei Blackburn, și-a exprimat speranţa că astfel „putem susţine faptul că noi credem că transsexualii sunt iubiţi și acceptaţi de Dumnezeu, care i-a creat și care este prezent de-a lungul tuturor schimbărilor care intervin în vieţile lor”. El a relatat în faţa sinodului experienţa lui Nathan, fiul unor membri ai unei mari biserici evanghelice. La vârsta de 5 ani, după consiliere medicală, Nathan a devenit Natalie și s-a întors la școală „mult mai fericită (…) și fără prea multe reacţii din partea personalului, elevilor și părinţilor”. Însă nu toţi membrii bisericii au susţinut-o, iar alţii i-au oferit doar o „acceptare de formă”.
Unii dintre cei care au intervenit în cadrul dezbaterii au atras atenţia asupra mesajului simbolic pe care moţiunea îl va transmite. „Este vorba de deschiderea braţelor către comunitatea transsexualilor, o comunitate care se simte adesea exclusă”, a declarat Lucy Gorman, din York.
Episcopul de Worcester, John Inge, a susţinut, de asemenea, că „răspunsul nostru trebuie să fie plin de iubire, deschis și cald, iar trecerea acestei moţiuni ar fi un indicator foarte important în acest sens”. El a menţionat totuși că nu i se va solicita clerului să efectueze un serviciu liturgic dacă „nu poate oferi cu conștiinţa împăcată sprijin transsexualilor”. Se așteaptă însă ca, în cazul în care un membru al clerului nu este de acord, atunci „să aibă generozitatea de a îndruma persoana respectivă spre o biserică unde clerul este dispus să oficieze o liturghie pentru transsexuali”.
Și episcopul de Liverpool, Paul Bayes, a declarat că „orientarea şi identitatea persoanelor LGBT nu sunt o boală și orientarea şi identitatea persoanelor LGBTI nu sunt un păcat”. „Transsexualii simt o chemare puternică pentru a fi recunoscuţi cu numele pe care și l-au ales”, a explicat și preotul transsexual Rachel Mann pentru publicaţia Christianity Today. „Această slujbă este o mișcare bine-venită pentru susţinerea transsexualilor.”
Citând date statistice, Newlands a afirmat că, în anul 2010, 97 de copii din Marea Britanie s-au adresat clinicilor care tratează problema identităţii de sex, însă până în 2016 numărul a crescut la 1.400. Această situaţie s-ar suprapune peste una de neacceptare din partea societăţii. În opinia lui Newlands, „în întreaga lume, trassexualii au fost expuși unei violenţe îngrozitoare. În Marea Britanie, agresiunile generate de transfobie au crescut cu 170% în ultimul an”. Potrivit cifrelor oferite de Stonewall, un grup susţinător LGBT, 48% dintre transsexualii cu vârsta sub 26 de ani au declarat că au încercat să se sinucidă.
Dincolo de aspectele statistice, problema care îi frământă pe susţinătorii moţiunii este mai degrabă una asociată ideii de botez. Un oficial a spus că, în timp ce nimeni nu poate fi rebotezat, Biserica Anglicană poate decide să reboteze transsexualii cu noul lor nume și cu identitatea sexuală aleasă. „Este o credinţă fundamentală a Bisericii că botezul nu poate fi primit decât o singură dată”, a afirmat secretarul general al Consiliului, William Nye. Cu toate acestea, Nye spune că ar putea exista o cale de rebotezare pentru bărbaţii care doresc să fie femei și invers. Anglicanii ar putea pur și simplu regândi slujba de „primire”, permiţând astfel unui bărbat schimbat în femeie să-și reînnoiască jurămintele botezului sub noul nume al sexului opus.
„Suntem sensibili faţă de persoanele care nu se simt bine cu sexul lor, dar învăţătura creștină este că Dumnezeu ne-a făcut bărbat și femeie”, a declarat un opozant pentru The Blaze. „Biserica ar trebui să ajute oamenii să vadă frumuseţea sexului dat de Dumnezeu, în loc să le amestece.” Deși creștinismul tradiţional pleacă de la această premisă, că sexul este atribuit de Dumnezeu și nu poate fi schimbat, aceasta nu a fost luată în calcul în dezbaterea care a durat 75 de minute, conform comentariilor presei britanice.
Mai mult, votul a avut loc la mai puţin de 24 de ore după ce sinodul a susţinut o moţiune prin care a condamnat terapia de conversie ca fiind lipsită de etică și potenţial dăunătoare, solicitând guvernului să o interzică. Terapia de conversie este de obicei descrisă ca o încercare de a schimba orientarea sexuală a unei persoane sau identitatea sexuală. După ce a ascultat mărturiile a două persoane descriindu-și experienţele de abuz spiritual, sinodul a fost de acord că terapia de conversie „nu are ce căuta în lumea modernă”. Unii membri ai sinodului și-au exprimat îngrijorarea că această practică ar limita capacitatea bisericii de a le oferi sprijin și rugăciune pastorală persoanelor care se luptă cu probleme legate de orientarea sexuală.
Unii au perceput acest vot ca pe un semnal dat în direcţia unei mai mari acceptări a persoanelor LGBT. David Ison, decanul Catedralei „St. Paul”, a declarat că absenţa unei opoziţii majore a arătat că „starea de spirit în sinod s-a schimbat într-o oarecare măsură în direcţia acceptării și conștientizării daunelor cauzate” persoanelor LGBT.