10.000 de ore de practică te transformă într-un expert?

97

Se spune că dacă exersezi o anumită abilitate timp de 10.000 de ore, vei reuși să o stăpânești la perfecţie. Regula a fost privită cu ochi critici de mulţi oameni de știinţă, dintre care unii au încercat să afle cât de mult adevăr se ascunde în spatele teoriei celor 10.000 de ore.

Totul a pornit de la un studiu din 1993, coordonat de cercetătorul K. Anders Ericsson. Mai departe, această regulă a devenit extrem de cunoscută, după ce a fost promovată de Malcom Gladwell în cartea sa, Outliers.

Recent, un grup de cercetători a reevaluat legătura dintre exerciţiu și succes, analizând datele a 14 studii la care au participat jucători de șah și muzicieni, scrie Fast CoDesign. Concluziile lor arată că exersarea nu este de ajuns pentru a stăpâni o abilitate, ci reprezintă doar o mică parte din întregul proces.

„Am descoperit că diferenţele individuale, în ceea ce privește valoarea cumulată de exersarea în mod deliberat, au contat circa o treime din variaţia sigură a performanţei în șah și muzică, lăsând inexplicabilă majoritatea variaţiei sigure și potenţial explicabilă de allţi factori”, punctează autorii în jurnalul Intelligence.

De asemenea, experţii au observat că sunt necesare, în medie, 10.530 de ore pentru ca un jucător de șah să devină expert la acest joc, însă timpul a variat de la câteva sute de ore la peste 20.000 de ore de exerciţiu, scrie National Geographic. Totodată, un muzician repeta cel puţin 10.000 de ore pentru a atinge un nivel de excelenţă, însă timpul dedicat exersării poate atinge chiar 30.000 de ore, la unele persoane. Rezultatele nu diminează însă importanţa practicii, precizează autorii, ci doar că, pe lângă exerciţiu, sunt necesare și alte elemente în scopul atingerii unui nivel de performanţă.

Ericsson este însă de părere că aceste concluzii ar putea include și datele obţinute de la participanţi mai puţin calificaţi.

Pentru stăpânirea unei abilităţi, și alţi experţi susţin că exersarea este doar un element al ecuaţiei. „Nu există abilităţi înnăscute. În afară de reflexe, totul este învăţat într-un fel sau altul. Motivaţia, timpul și norocul sunt și ele acolo”, puncta psihologul Phillip Ackerman, de la Georgia Tech, Atlanta.

De exemplu, mai important decât timpul pe care îl aloci exerciţiului este modul în care exersezi, au observat experţii de la Universitatea din Sheffield și Laboratorul de Cercetare și Dezvoltare New York Times. În cadrul experimentului, participanţii au fost rugaţi să participe la un joc pe computer, care le testa anumite abilităţi cognitive și motrice. Toţi au avut același interval de timp la dispoziţie pentru a se pregăti, însă cei care și-au eșalonat antrenamentul și și-au alocat timp pentru a înţelege cum funcţionează jocul au obţinut și cele mai bune scoruri.

Foto: stockvault.net