În ultimul an, o firmă franceză a instalat 30 de automate de povestiri scurte pe teritoriul Statelor Unite, care ar trebui să funcţioneze ca o alternativă la petrecerea timpului pe telefonul mobil.
Proiectate și distribuite de compania Short Edition, aceste automate oferă povestioare, știri și poezii scrise de autori ai comunităţii Short Edition sau preluate dintr-un catalog care cuprinde peste 100.000 de lucrări ale unor scriitori cunoscuţi, ale căror lucrări au fost rezumate în versiuni scurte. Acestea sunt grupate într-o varietate de domenii, printre care ficţiune, povești de dragoste și chiar povestiri cu tematică de vacanţă.
Cititorii au posibilitatea de a alege între texte care se parcurg în unul, trei sau cinci minute, având în vedere că automatele sunt amplasate în locuri publice, restaurante, birouri sau staţii de transport în comun. Povestirile sunt imprimate pe o bandă de hârtie asemenea unei chitanţe de supermarket.
Potrivit site-ului Short Edition, aceste automate, în valoare de 9.200 de dolari, au fost create pentru a extinde alfabetizarea, a promova lectura și scrierea și a încuraja creativitatea. De asemenea, ele ajută la promovarea autorilor relativ necunoscuţi, oferind atât expunere pentru scriitori, cât și știri proaspete pentru public. „Aceste automate oferă ceva ce gadget-urile pe care le folosim zi de zi nu pot face. (…) Smartphone-urile au stricat limitele dintre viaţa noastră profesională și ceea ce ne delecteză”, a declarat Christophe Sibieude, cofondatorul proiectului.
Primul automat a fost introdus în Franţa în 2015. Sub sloganul „Cuvântul scris nu moare”, automatele au avut succes, astfel încât, în prima lună de la apariţia lor în Grenoble, au fost tipărite peste zece mii de povești, iar de atunci s-au extins semnificativ. În prezent, există peste 100 de automate în Franţa, aproximativ 30 în Statele Unite, dar și în alte ţări. „Ideea este să-i facem pe oameni fericiţi”, a declarat directorul pentru export, Kristan Leroy, pentru NY Times.
Franţa este o naţiune de scriitori. Un sondaj realizat în 2013 de către firma de cercetare Ifop a constatat că 17% din populaţia ţării a scris un manuscris de un fel sau altul, majoritatea fiind nepublicate. Short Edition a pus la dispoziţie o platformă gratuită unde scriitori amatori își pot publica lucrările. Site-ul și aplicaţia companiei au publicat povestiri scrise de aproape 10.000 de autori, la o rată de aproximativ 100 pe zi. O bază de utilizatori care cuprinde peste 140.000 de persoane votează apoi cele mai bune povestiri, dintre care unele devin cărţi electronice, audiobook-uri sau cărţi tipărite, în parteneriat cu companii mai mari.
Capacitatea de a citi este una dintre cele mai importante abilităţi pe care o persoană o poate dobândi. De fapt, lectura este esenţială pentru capacitatea de a relaţiona a individului și a se integra în societate. Creierul uman are nevoie de o dezvoltare constantă, iar cititul este una dintre modalităţile esenţiale de a face acest lucru. În ţări diferite, cititul ocupă poziţii diferite, ceea ce evidenţiază priorităţi diferite.
Într-un top al Indicelui Global al Scorurilor Culturale, care cuprinde 29 de ţări, pe primul loc se situează India, cu o medie de 10 ore și 42 de minute pe săptămână petrecute citind, ceea ce este o realizare semnificativă pentru o ţară cu rata de alfabetizare de 74%. Pe locul 2 se află Thailanda, ţară ai cărei locuitori petrec citind săptămânal 9 ore și 24 de minute. Sondaje suplimentare au constatat că, în Thailanda, aproximativ 88% din populaţie petrece în jur de 28 de minute pe zi citind cărţi tipărite. În acest top, Franţa este abia pe locul opt, cu o medie de aproape 7 ore de citit pe săptămână. Studiul însă nu specifică ce tip de material a fost citit și nici nu oferă informaţii specifice despre persoanele chestionate (cum ar fi vârsta, nivelul de educaţie sau sexul).
În ţara noastră, cititul nu are o pondere foarte ridicată, astfel încât 96% dintre români își petrec timpul liber în faţa televizorului, după cum arată un studiu al Institutului Naţional pentru Cercetare și formare Culturală, notează Digi 24. Nu este de mirare atunci că un sfert dintre români nu au achiziţionat nicio carte în ultimul an, iar 40% nu au citit nimic în ultimul an, arată Barometrul Cultural.