Chiar și în vremuri grele, există o mulţime de lucruri pe care le putem face acasă pentru a-i ajuta pe copii și pe adolescenţi să se simtă mai puţin îngrijoraţi.

Descoperă colecţia integrală de analize ST pe tema COVID-19

Pandemia noului coronavirus a declanșat natural și un val de anxietate. Criza aflată încă în expansiune apare oricând deschidem televizorul sau telefonul. Familiile lucrează, învaţă, se îngrijesc reciproc și încearcă să își păstreze sănătatea stând în spaţii restrânse, cu resurse limitate și, deseori, la distanţă mare de cei pe care îi iubesc.

Atunci când suntem îngrijoraţi, suntem mai predispuși să manifestăm iritabilitate unii faţă de alţii, iar lucrul acesta provoacă și mai multă anxietate. În ceea ce îi privește pe copii, cu cât aceștia se simt mai iubiţi, mai în siguranţă și mai veseli, cu atât mai puţin anxioși vor fi.

Unul dintre primele lucruri pe care le poţi face ca părinte este să îţi gestionezi propria anxietate cu privire la COVID-19. Află cele mai recente și mai de încredere informaţii despre cum te poţi proteja și ajută-i pe toţi din familia ta să urmeze recomandările. Limitează-ţi timpul pe care îl petreci citind știri care îţi provoacă neliniște. Caută povești înduioșătoare despre bunătate și generozitate care s-au petrecut chiar în mijlocul acestei crize și spune-le copiilor tăi aceste istorii reale.

Fii un exemplu calm!

Spune-le copiilor ce faci tu pentru a te liniști atunci când începi să te simţi îngrijorat, astfel încât ei să poată învăţa de la tine modalităţi de a-și gestiona singuri fricile. Dacă te simţi copleșit(ă), încearcă unele dintre ideile din acest articol, pentru a evita situaţia ca stresul tău să se reverse asupra copiilor. Caută un loc liniștit în care să vorbești la telefon cu cineva care e atent la sentimentele tale, îţi arată că îi pasă și te ajută să te simţi mai calm(ă).

Observă ceea ce simt cei mici!

Copiii și adolescenţii pot uneori să nu știe cum să înceapă o conversaţie cu tine despre cum se simt.

Fii foarte atent(ă) la ceea ce fac și spun copiii tăi și reperează orice semn că sunt îngrijoraţi cu privire la ce se întâmplă în jurul lor. Unii copii devin mai tăcuţi și stau singuri în camera lor, alţii ar putea deveni prost dispuși, alţii e posibil să se poarte mai dur cu cei din jurul lor sau să se joace în moduri distructive. Copiii și adolescenţii pot uneori să nu știe cum să înceapă o conversaţie cu tine despre cum se simt. Poate fi de ajutor să petreceţi timp împreună, doar voi, antrenaţi într-o activitate care le face deosebită plăcere, înainte de a deschide subiectul despre grijile lor.

Ascultă cu atenţie!

Ascultă cu căldură temerile și îngrijorările celor mici. Oprește-te din ceea ce faci, privește-i în ochi și arată-le că îţi pasă îmbrăţișându-i sau mângâindu-i drăgăstos. Explică-le că este normal să se simtă îngrijoraţi atunci când în lume se întâmplă multe lucruri care ne sperie. Și că cel mai bun lucru pe care îl pot face ei este să vorbească despre fricile lor cu noi, astfel încât să putem avea grijă unii de alţii și să putem rezolva orice problemă împreună.

Dacă celui mic îi este greu să vorbească despre sentimentele lui, încearcă următoarea metodă: desenează conturul unui cap și roagă-l să scrie sau să deseneze forma gândurilor lui. Sau scrieţi împreună fiecare grijă pe o bucată de hârtie și gândiţi-vă la moduri practice în care puteţi să gestionaţi fiecare dintre grijile lui. Nu trataţi cu ușurătate frica celor mici, nici nu îi certaţi pentru că se îngrijorează, fiindcă în felul acesta ei ar putea deveni mai puţin dispuși să vorbească despre sentimentele lor pe viitor.

Verifică zilnic

O criză precum cea curentă va scoate la lumină tot felul de emoţii și provocări pentru fiecare dintre noi. Verificaţi-vă unii pe alţii, zilnic sau o dată la două zile, vorbind despre cele mai triste momente pe care le-aţi trăit recent și încurajându-vă reciproc. Apoi, împărtășiţi-vă cele mai vesele momente și sărbătoriţi-le într-o manieră distractivă. Spuneţi-vă și ce lucruri surprinzătoare aţi învăţat în ziua respectivă. Sau ce lucruri frumoase aţi văzut sau auzit.

Mai ţii minte când…

Cei mai mulţi copii au trăit deja un moment în care s-au simţit foarte speriaţi sau îngrijoraţi cu privire la ceva, dar până la urmă lucrurile s-au terminat, neașteptat, cu bine. Folosiţi aceste experienţe pentru a-i ajuta să își amintească cât de bine s-au descurcat cu unele dintre grijile lor în trecut. „Erai foarte îngrijorat de cum va fi să te muţi la altă clasă. Dar ai fost foarte curajos(curajoasă) și te-ai descurcat foarte bine. Și nici nu se terminase prima zi, că deja te împrieteniseși cu Bogdan și te jucai foarte frumos. Mă întreb în ce fel se vor rezolva lucrurile de data aceasta.”

Sinceritate echilibrată

Dacă îi minţim ca să îi ajutăm să se simtă mai bine și apoi ei află că nu le-am spus adevărul, le va fi mai greu să aibă încredere în noi pe viitor

Când copiii ne adresează întrebări dificile despre ceea ce se întâmplă în această pandemie, trebuie să le răspundem sincer și simplu, fără prea multă informaţie în plus. Dacă îi minţim ca să îi ajutăm să se simtă mai bine și apoi ei află că nu le-am spus adevărul, le va fi mai greu să aibă încredere în noi pe viitor. „Da, mulţi oameni se îmbolnăvesc foarte rău și unii dintre ei mor, dar mult mai mulţi oameni se fac bine. Mulţi oameni din lume lucrează mult de tot ca să găsească un medicament și foarte multe persoane, chiar în jurul nostru, fac lucruri uimitoare ca să aibă grijă de noi toţi.”

Rupe cercul vicios al anxietăţii!

Când gândurile negative și grijile ne inundă mintea, ne pot face și mai îngrijoraţi și triști. Faptul de a face ceva ce ne solicită concentrarea la maximum poate întrerupe cercul vicios al anxietăţii. Hobby-urile, kit-urile de construcţie, puzzle-urile, învăţarea unei abilităţi noi, gătitul, cititul, jocurile pentru dezvoltarea inteligenţei, micile proiecte de artă și meșteșug pot să îi ajute pe copii și pe adolescenţi să evite spirala gândurilor anxioase, mai ales când aceste activităţi au loc alături de întreaga familie.

Încearcă recunoștinţa!

Mulţumirea poate fi un anxiolitic extraordinar. Atunci când ne amintim lucrurile pozitive din vieţile noastre și ne simţim recunoscători, suntem mai înclinaţi să fim calmi și mai bine dispuși. Împreună cu toată familia, treceţi prin tot alfabetul și, la fiecare literă, gândiţi-vă la un lucru care începe cu acea literă pentru care sunteţi recunoscători. Mergeţi prin casă și numiţi zece lucruri pentru care sunteţi recunoscători, din fiecare cameră. Luaţi o tavă și rugaţi pe fiecare membru al familiei să așeze pe ea trei obiecte care reprezintă trei lucruri pentru care sunt cel mai recunoscători.

Cultivă calmul!

Ajută-ţi copilul sau adolescentul să alcătuiască o listă cu lucrurile care îl ajută să se simtă mai bine atunci când îl deranjează ceva. Să bea încetul cu încetul un pahar cu apă răcoritoare și să încerce să formeze cele mai mari baloane de săpun sunt doar două activităţi simple care îi pot stimula să respire într-un ritm natural, calmant. Îmbrăţișările, glumele și videoclipurile amuzante, gâdilatul ușor, masajul pe spate, băile călduţe cu spumă, jocurile, coacerea pâinii, pregătirea unei mese, orice le provoacă creativitatea și concentrarea pe detaliile complexe ale naturii îl pot ajuta pe copii să se simtă mai bine. Încearcă să incluzi momente de calm și liniște în programul zilnic de acasă.

Manifestă bunătate

Atunci când facem un gest de bunătate, ne simţim și noi mai bine. Când avem compasiune și ne gândim la ceilalţi suntem în mod natural calmi și noi. Descoperă activităţi care cultivă bunătatea și pe care le poţi face chiar acasă, accesând acest link.

Ajută-i pe copii să deseneze afișe colorate și încurajatoare pe care să le puneţi la ferestrele casei voastre pentru a le transmite speranţă și bucurie oamenilor care trec pe stradă. Faceţi felicitări pentru rudele care locuiesc singure și creaţi împreună cadouri pe care să le dăruiţi în viitor.

Rugaţi-vă și închinaţi-vă!

În timpul acesta de îngrijorare și stres, căutaţi acele versete din Biblie care vă aduc pace și liniște și concentraţi-vă pe ele. Învăţaţi-le în moduri noi și amuzante și cântaţi ce cântece știţi că se bazează pe aceste versete. Puneţi în scenă episodul în care Iisus calmează furtuna și gândiţi-vă cum liniștește El furtunile din lumea noastră și din inimile noastre. Copiii anxioși ar putea avea nevoie de rugăciuni interactive prin care să vadă și să experimenteze. Pe o hârtie, trasaţi conturul mâinilor voastre și decupaţi-l. Imaginaţi-vă că acestea sunt mâinile lui Dumnezeu. Scrieţi-vă grijile pe aceste palme decupate. Apoi ţineţi minte că lui Dumnezeu Îi pasă foarte mult de noi și că putem să ne lăsăm toate grijile în mâna Lui.

Mulţumirea poate fi un anxiolitic extraordinar. Atunci când ne amintim lucrurile pozitive din vieţile noastre și ne simţim recunoscători, suntem mai înclinaţi să fim calmi și mai bine dispuși.

În vremuri de criză, așa cum este pandemia aceasta de COVID-19, multe lucruri pe care le auzim și le vedem la știrile din toată lumea ne pot copleși, făcându-ne să ne simţim neputincioși și ameninţaţi de tragedie. Este important să așezăm și aceste lucruri în mâna lui Dumnezeu, ca să nu le permitem să ne doboare. Acolo putem lăsa și rugăciunile pentru toţi oamenii care suferă, pentru cei care au pierdut oameni dragi, pentru personalul medical și pentru oamenii de știinţă care caută remedii, medicamente și vaccinuri.

Dacă ești în căutarea unor idei creative de închinare acasă, în familie, poţi să accesezi resursele disponibile pentru download și print aici.

Perioada aceasta este una plină de provocări. Niciunul dintre noi nu are o hartă clară a lumii de după pandemie. Vom întâmpina momente de anxietate în confruntarea cu provocări și decizii dificile. Discutarea dilemelor noastre, consolarea reciprocă, rugăciunea pentru noi și pentru ceilalţi ne vor ajuta să navigăm în acest teritoriu încă necunoscut. Însă putem fi siguri că Dumnezeu are harta, că știe deja cum se vor sfârși lucrurile și că El este iubitor și plin de dorinţa de a ne scoate din lumea aceasta suferindă, o dată pentru totdeauna. Într-o zi, El ne va șterge orice lacrimă și ne va calma fricile cu dragostea Lui.

Deocamdată, El este cu noi și familiile noastre în timpul acestei crize. Ne ţine pe toţi aproape de inima Lui. Plânge când plângem și Îl doare când ne doare. Ne mângâie în orice situaţie, ca și noi să îi putem mângâia pe alţii și să le putem oferi din dragostea Lui. Și ne invită pe toţi să Îi predăm Lui toate fricile noastre, tocmai fiindcă Îi pasă atât de mult de noi (Apocalipsa 21:1, Ioan 4:18, Isaia 41:10, 2 Corinteni 1:3-4, 1 Petru 5:7).

Descoperă colecţia integrală de analize ST pe tema COVID-19

Karen Holford are o diplomă de master în psihopedagogie și psihologia dezvoltării și o diplomă de master în terapie familială. În prezent este directoarea Departamentului Familie al Diviziunii Trans-Europene a Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea. A scris acest material, din Marea Britanie, pentru Semnele timpului.

(Traducere de Alina Kartman)