Bombardamentul de informaţie irelevantă provoacă depresie

508

Volumul uriaș de informaţie care asaltează astăzi omul obișnuit este, în cea mai mare parte, „distracţie lipsită de valoare", susţine dr. Andrew Weil, citat de Time Magazine. Medicul este de părere că informaţia irelevantă pe care o primim nesolicitat ne face să ne simţim deprimaţi.

Doctorul Weil spune că volumul mare de informaţii este de vină pentru faptul că circa 17% dintre americani experimentează cel puţin un episod de depresie majoră de-a lungul vieţii. Medicul citează un studiu suedez, din 2005, care indică faptul că utilizarea masivă a tehnologiei informaţiilor este asociată cu probleme de somn, simptome de depresie și stres în cazul adulţilor tineri.

„Acest torent – și efectele lui psihologice – ar putea să se justifice dacă s-ar dovedi că ne este util. Însă în mod evident, (…) cea mai mare parte a lui nu este”, explică specialistul în medicină integrativă la Universitatea din Arizona. „Înainte de Internet, până să ajungă la public, datele treceau printr-un proces darwinian de selecţie”, indică Weil. „Hârtia, cerneala și distribuţia costau bani și timp. Asta însemna, de obicei, că cineva controla calitatea informaţiei, pentru a vedea dacă ceea ce era comunicat merita banii. Acum că distribuţia și consumul sunt aproape gratis, constrângerea calităţii a dispărut”, notează medicul.

Neurologul Torkel Klingberg, autor al cărţii The Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory, prezintă un argument în plus pentru controlul informaţiilor pe care le „ingerăm”. Omul are „o capacitate fixă de a capta informaţie, care se limitează de obicei la șapte elemente”. Și fiindcă în mediile actuale de lucru oamenii sunt nevoiţi de obicei să reţină informaţie într-un volum mult mai mare, multe persoane au „scăpări” – uită, sunt distrași sau dezorganizaţi. Pe termen lung, încărcarea minţii cu o mulţime de informaţii conduce la stres și are numeroase consecinţe negative pentru sănătatea fizică și emoţională.

Andrew Weil are însă soluţii pentru a preveni sau a ameliora depresia. Weil, care a scris o carte pe această temă, sugerează trei măsuri pe care le-a testat eficient în experienţa proprie:

– ștergerea, fără remușcări, a tuturor jocurilor din computer sau de pe aparatura mobilă

– refuzul de a naviga fără direcţie pe Internet, pentru a consuma cumva timpul

– verificarea e-mail-ului doar de pe computerul de la birou (nu și de pe telefon sau iPad)

„Când plec de la birou, de obicei după-amiaza, las în urmă și computerul și e-mail-ul”, mai spune Weil. „Sunt mult mai fericit după aceste schimbări, care m-au eliberat să am activităţi recreative, mai ales să petrec timp în natură. Mintea mea este mai clară, pot sta concentrat pe o activitate mai bine și mai mult timp, iar prieteniile mele reale sunt mai strânse.”