7 moduri ştiinţifice de a fi fericit

483

Toţi oamenii îşi doresc să fie fericiţi, însă percepţia fericirii şi mijloacele prin care putem să o obţinem pot fi diferite de la individ la individ. Însă câteva metode au fost testate ştiinţific şi s-au dovedit foarte eficiente.

Prima dintre ele este folosirea imaginaţiei. Un studiu recent, realizat de o echipă de cercetători de la Karolinska Institutet (Suedia) arată că imaginaţia este un instrument atât de puternic încât aceasta poate afecta direct ceea ce vedem şi auzim în lumea reală. Aşadar, a ne imagina lucruri frumoase şi scenarii optimiste are potenţialul de a ne transpune într-o stare mai bună şi de a ne face fericiţi.

Al doilea mijloc dovedit ştiinţific pentru obţinerea fericirii este renunţarea la cumpărarea de obiecte (care ne promit fericirea) şi alegerea „achiziţionării de experienţe”. Cercetătorii de la Universitatea Cornell au constatat, în urmă cu trei ani, că ceea ce trăim ne oferă o satisfacţie şi fericire mai mare decât posesiunile materiale.

O altă cale de a obţine fericirea este generozitatea. A face muncă de voluntariat, a ajuta pe cineva cu bani, a pregăti un prânz surpriză sau a oferi un cadou într-o zi oarecare, nu doar cu ocazia zilei de naştere, sunt tot atâtea modalităţi de a-ţi exersa generozitatea. A oferi ceva din ceea ce avem, ceea ce ştim şi ceea ce suntem este una dintre căile sigure către fericire, după cum relevă un studiu realizat pe copii. Până la vârsta de doi ani, copiii resimt mai multă fericire atunci când oferă jucării sau mâncare decât atunci când primesc.

A face mai mult sport, chiar şi 7 minute pe zi – după cum arată un alt studiu revoluţionar – are un efect mai profund decât beneficiile asupra sănătăţii. În cazul pacienţilor care sufereau de depresie şi care au fost trataţi, pe rând, cu medicamente, sport sau o combinaţie a celor două, rezultatele cele mai bune le-au avut cei care au făcut efort fizic. De asemenea, rata de revenire a depresiei a fost foarte mică, de 9 procente, comparativ cu 31 de procente în grupul celor care au combinat cele două metode.

Dacă exerciţiul fizic are loc în aer liber, beneficiile sunt cu atât mai mari. A petrece timp în natură, măcar 20 de minute pe zi în plimbare nu doar că ne face să ne simţim mai bine, dar ne îmbunătăţeşte memoria şi capacităţile cognitive.

Tot în ceea ce priveşte stilul de viaţă, şi odihna ne ajută să avem o reacţie mai bună la emoţiile şi stările negative. Concret, cei care muncesc intens şi nu reuşesc să se odihnească măcar 20 de minute după amiază sunt mai vulnerabili la emoţiile negative şi manifestă mai des frică, mânie şi anxietate, după cum arată o echipă de cercetători de la Universitatea Berkle.

Al şaptelea mijloc de a fi fericit este practicarea recunoştinţei. Strategia pare una simplă, dar practicată adeseori este foarte eficientă. Spre exemplu, simplul obicei de a împărtăşi cu partenerul de viaţă sau prietenul cel mai bun trei lucruri pentru care eşti recunoscător în fiecare zi vor schimba atitudinea faţă de lumea înconjurătoare a ambilor participanţi în acest exerciţiu. Un studiu care a evaluat răspunsul celor care au primit câte trei scrisori de mulţumire pe parcursul a trei săptămâni a descoperit că recunoştinţa a crescut satisfacţia de viaţă a celor care le-au primit şi a scăzut simptomele depresive.