Gânduri toxice pentru relaţia de cuplu

4211

Există multe lucruri care pot distruge relaţia de cuplu, însă printre acestea se află şi ceva mai greu de bănuit și de depistat: gândurile toxice.

În general, primul lucru pe care îl aşezăm pe lista motivelor care duc la distrugerea unei relaţii de cuplu este comunicarea sau, mai bine zis, lipsa ei. Însă se pare că motivul pentru care comunicarea nu există sau nu este suficient de bună şi pentru care se pierd şi alte lucruri esenţiale bunei funcţionări a cuplului sunt gândurile negative pe care le nutrim faţă de cel/cea de lângă noi.

Problema gândurilor toxice este că acestea „acţionează” şi în tăcere asupra percepţiei şi atitudinii noastre faţă de partener, în aşa fel încât comportamentul şi comunicarea sunt modelate de acestea. Este esenţial să recunoaştem că le avem, să le identificăm şi apoi să le eliminăm înainte ca ele să strice dragostea şi părtăşia din cadrul relaţiei noastre.

Dr. Jeffrey Bernstein, psiholog, specialist în terapie de familie şi autor al cărţii Why Can’t You Read My Mind? Overcoming the 9 Toxic Thought Patterns that Get in the Way of a Loving Relationship („De ce nu îmi poţi citi gândurile? Cum poţi să învingi 9 tipare toxice de gândire care stau în calea unei relaţii de iubire”) oferă câteva exemple de astfel gânduri:

1. Totul sau nimic. În general, extremele nu sunt bune, cum nici gândirea alb-negru nu este bună, pentru că există şi nuanţe de gri. Nu poţi să gândeşti despre celălalt că întotdeauna greşeşte sau că niciodată nu face nimic bine, pentru că în mod sigur, nu este aşa.

2. Concluzii catastrofice. Avem tendinţa să accentuăm părţile negative şi să dăm mai puţină importanţă celor bune, iar acest lucru ne face să tragem concluzii catastrofice în legătură cu nişte situaţii care, după părerea noastră, nu se pot rezolva.

3. „Ar trebui…”. De multe ori, vrem ca celălalt să se comporte potrivit modelului, aşteptărilor noastre, doar pentru că aşa ar trebui. De asemenea, el ar trebui să facă sau să nu facă anumite lucruri, pentru că ar trebui să ştie că ne deranjează.

4. Aruncarea vinei. Nu ne place să recunoaştem că suntem singurii responsabili, vinovaţi de anumite situaţii neplăcute din viaţa noastră şi atunci căutăm vinovaţii în afara propriei persoane. De obicei, partenerului îi revine rolul de „vinovat”.

5. Prea multă imaginaţie. În cazul acesta, se întâmplă să ajungem la anumite concluzii negative şi distrugătoare, care nu au nicio legătură cu realitatea, doar din cauza unui exces de imaginaţie. Tot din cauza acesteia, s-ar putea să ne pierdem încrederea în cuvântul partenerului, căutând motive care dau de bănuit în spatele acţiunilor sale pozitive.

6. Idealizarea. Atunci când avem aşteptări idealizate în ceea ce-l priveşte pe partenerul nostru, realitatea s-ar putea să ne dezamăgească. Însă problema nu este a celui de lângă noi, ci a noastră. Faptul că partenerul nu ajunge la idealul pe care îl visăm noi nu înseamnă că nu are un comportament bun sau adecvat.

Renunţând la gândurile toxice, avem şansa de a îmbunătăţi stilul de comunicare şi metoda de gestionare a conflictelor, care apar inevitabil.