Noi dezvăluiri în cazul Cambridge Analytica arată că, după ce a fost somată de reprezentanţii Facebook să șteargă de pe toate serverele sale orice informaţie obţinută prin reţeaua socială, compania de consultanţă politică a comunicat conformarea faţă de cerere însă, în realitate, a păstrat derivate ale datelor și a continuat, probabil, să le exploateze.

Cambridge Anlaytica nu eliminase în totalitate informaţiile recoltate de pe Facebook nici măcar la un an după ce se angajase în scris să facă acest lucru, arată o serie de e-mailuri obţinute de The Guardian. Corespondenţa obţinută de publicaţia britanică pune sub semnul întrebării acurateţea mărturiei pe care Mark Zuckerberg, CEO Facebook, a depus-o în faţa Congresului american luna trecută.

În ciuda solicitării de a face opusul, Cambridge Analytica a păstrat date derivate, care ar putea include modele predictive sau segmente de populaţie grupate în clustere în funcţie de caracteristici psihologice. Astfel de date sunt foarte valoroase pentru analiști, fiindcă ele permit microtargetarea – direcţionarea unui anumit tip de mesaj (electoral în cazul acesta) exact către publicul care, potrivit profilării după o anumită caracteristică, este cel mai predispus să îl accepte.

Nereguli grave comise de Cambridge Analytica și implicarea companiei în manipularea campaniei electorale din Statele Unite au stat la baza unui uriaș scandal izbucnit în luna martie a acestui an. Compania a negat, în repetate rânduri, că ar fi folosit date recoltate prin Facebook sau tehnici de targetare psihografică pentru a avansa campania candidatului Donald Trump. La rândul său, Mark Zuckerberg a declarat în faţa Senatului american că, încă din decembrie 2015, le-a „comandat” celor din Compania Cambridge Analytica să „șteargă orice fel de informaţii aveau, iar directorul lor de gestiune a datelor ne-a spus că așa au făcut”. În faţa reprezentanţilor Camerei, Zuckerberg a reiterat ideea, precizând că și datele derivate au fost incluse în această cerinţă.

Însă „mărturia lui Zuckerberg nu se potrivește cu ceea ce am văzut în corespondenţa demarată în decembrie 2015 și care a durat luni de zile între Facebook și Cambridge Analytica”, scrie The Guardian. „Puteau să ne baneze de pe platformă în doi timpi și trei mișcări”, a declarat Alexander Tayler, fost Chief Data Officer la Cambridge Analytica, afirmând că Facebook a acţionat cu multă lentoare în solicitările de eliminare a datelor recoltate, deoarece, „să fim sinceri, având în vedere că eram în perioada alegerilor primare, noi băgam milioane de dolari în [publicitate pe] platforma lor.”

Abia după un an și jumătate de la primele demersuri de eliminare a datelor, Facebook a primit confirmarea din partea Cambridge Analytica privind ștergerea informaţiilor. Un purtător de cuvânt al companiei de consultanţă politică a declarat că distrugerea datelor de pe serverele lor „a fost un proces de durată”.

Business as usual

La aproape o lună de la înfăţișarea lui Mark Zuckerberg în faţa Congresului SUA, viaţa pe Facebook continuă nestingherită. Cei mai mulţi utilizatori au rămas fideli reţelei, în ciuda descoperirilor privind manipularea netransparentă a datelor utilizatorilor. Un sondaj Reuters/Ipsos se alătură altor indicii potrivit cărora Facebook nu a avut de suferit de pe urma întregii controverse, ci doar a trecut, cel mult, printr-o criză de relaţii publice.

Aproape jumătate dintre utilizatorii americani ai reţelei le-au declarat intervievatorilor că nu și-au schimbat timpul pe care îl petrec în reţea, ba chiar un sfert dintre utilizatori au spus că folosesc Facebook-ul și mai mult. Pentru un alt sfert de utilizatori însă, scandalul Cambridge Analytica a fost motivul pentru care au încetat să mai folosească reţeaua sau și-au șters cu totul contul.

Marţea trecută, Mark Zuckerberg anunţa introducerea unei noi opţiuni care să le permită utilizatorilor să își șteargă în întregime istoricul activităţii în reţea. Cu ajutorul instrumentului „clear history” („curăţă istoricul”) utilizatorii vor putea avea informaţii despre aplicaţiile și site-urile web pe care le-au accesat prin reţea și chiar vor putea dezactiva mecanismul prin care aceste date sunt stocate în contul lor.

Întreg scandalul legat de Cambridge Analytica l-a îndepărtat pe fondatorul Facebook de obiectivul pe care și-l asumase public pentru anul 2018: acela de a „repara” Facebook-ul. Promisiunea venea după un 2017 în care criticile la adresa reţelei au vizat primordial rolul ei în diseminarea informaţiilor false, precum și impactul negativ pe care reţeaua îl are asupra psihicului utilizatorilor.

Într-un interviu acordat revistei Wired, Zuckerberg recunoștea că „am fost foarte lenţi în privinţa răspunsului nostru iniţial” la acest scandal. „Am încercat să înţelegem toate detaliile interne referitoare la ce s-a întâmplat. Și cred că n-am calculat corect când am decis să facem așa, ci ar fi trebuit să zic eu ceva mai devreme chiar dacă nu aveam toate detaliile.” Zuckerberg conchidea că deși compania lui a făcut tot ce se impunea, trebuia să fi făcut totul mai devreme.

Cambridge Analytica devine Emerdata

Reacţia companiei a fost oricum accelerată de reportajele publicate de The Observer și New York Times, primele care au dezvăluit breșa de securitate a datelor. Între timp, Cambridge Analytica și-a anunţat lichidarea activităţii și a început procedura de insolvenţă în Marea Britanie. Potrivit unui comunicat emis de Cambridge Analytica, compania ar fi fost „demonizată” pentru acţiuni despre care reprezentanţii săi susţin că sunt nu doar legale, ci și larg acceptate și practicate în lumea advertising-ului online. Reprezentanţii companiei spun însă că valul mediatic le-a alungat toţi clienţii și furnizorii, forţându-i să închidă firma.

Deși compania aflată în miezul scandalului se va închide, nu la fel se va întâmpla și cu cercetările din jurul său. „Trebuie să ne asigurăm că această mutare nu este o încercare de a fugi și de a se ascunde pe care aceste companii (Cambridge Analytica și compania-mamă, SCL Group, n.r.) o folosesc pentru a evita investigaţiile riguroase care se impun în urma acuzaţiilor care le-au fost aduse”, a declarat pentru BBC Damian Collins, președintele comisiei Digital, Cultură, Media și Sport din cadrul Parlamentului Marii Britanii.

Cambridge Analytica a promis să colaboreze strâns atât cu Facebook, cât și cu autorităţile privind protecţia datelor din Marea Britanie pentru ca acestea să poată investiga modurile în care a fost folosită informaţia. Elizabeth Denham, comisarul britanic privind securitatea datelor, a spus însă că, în luna martie, Cambridge Analytica nu s-a ţinut de cuvânt și nu a furnizat la termen informaţiile pe care le solicitase autoritatea pe care o reprezintă Dehnam.

Surse citate sub protecţia anonimatului de Wall Street Journal susţin că decizia de lichidare a firmei a fost motivată și de pierderile financiare prin care firma trecea ca urmare a obligaţiei de a achita taxe judiciare în investigaţia Facebook. Însă închiderea Cambridge Analytica ar putea fi de scurtă durată, spune ziarul american, fiindcă mai multe documente oficiale indică faptul că fondatorii Cambridge Analytica s-au reorientat către o nouă firmă, Emerdata Limited, a cărei reputaţie este deocamdată curată.

Alina Kartman
Alina Kartman face parte din echipa permanentă de redactori ST. Are peste 9 ani de experiență în presa online din România și, atunci când nu scrie pentru ST, îmbină jurnalismul cu videografia și copywriting-ul la studioul KiteMedia.