A fost descoperit un cod genetic secret în ADN

Descoperirea majoră a unui cod genetic secret al ADN-ului, pe lângă cel despre care se cunoștea că este implicat în producerea proteinelor, ar putea contribui la revoluţionarea știinţei medicale, sugerează cercetătorii de la Universitatea din Washington, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul instituţiei.

„Timp de peste 40 de ani am presupus că modificările ADN care influenţează codul genetic au impact doar asupra modului în care sunt produse proteinele. Acum știm că aceste presupuneri de bază legate de descifrarea genomului uman au pierdut din vedere jumătate din imagine", a declarat dr. John Stamatoyannopoulos, cel care a făcut descoperirea.

Pentru că era înscris deasupra codului genetic descifrat anterior, codul secret recent descoperit a fost mult mai dificil de observat. Acesta din urmă este implicat în procesul de transmitere către celule a instrucţiunilor legate de controlarea genelor. Noua descoperire este extrem de importantă deoarece ea schimbă modul în care, până în prezent, experţii din medicină descifrau instrucţiunile din ADN și interpretau genomul pacienţilor. Astfel, sunt deschise noi perspective privind atât procesul de diagnosticare, cât și tratamentul bolnavilor.

„Codul genetic poate scrie, simultan, două tipuri de informaţii, iar asta înseamnă că multe schimbări de ADN care par că modifică secvenţele proteinelor ar putea, de fapt, cauza boala prin alterarea programelor de control al genelor", punctează dr. Stamatoyannopoulos.

Codul genetic, descifrat anterior, în anii 1960, este alcătuit din 64 de codoni, însă, potrivit noului studiu, unii dintre aceștia au o dublă acţiune. Pe de-o parte ei sunt implicaţi în secvenţa proteinelor, iar pe de altă parte ei contribuie la controlarea genelor. Codonii cu dublă funcţie au fost denumiţi duoni („duons").

Descoperirile au fost publicate în jurnalul de specialitate Science.