Ecuaţiile matematice, la fel de frumoase ca arta

Pentru unii, doar simpla privire a unei formule matematice poate provoca dureri de cap. Însă pentru cei pasionaţi de domeniu, ele stimulează aceeași zonă cerebrală activată în cazul admirării altor forme de artă, a observat un grup de cercetători britanici.

În cadrul studiului, 15 matematicieni au fost rugaţi să descrie 60 de formule în termenii „frumoase”, „neutre” sau „urâte”. Peste două săptămâni, ei au fost rugaţi să privească același set de ecuaţii pentru o reevaluare. În tot acest timp, activitatea lor cerebrală a fost scanată prin tehnologia de imagistică prin rezonanţă magnetică funcţională (IRMf).

„Am constatat că, la fel ca experienţele vizuale sau frumuseţea muzicii, activitatea din creier este strâns legată de modul în care oamenii declară cât de intensă a fost experienţa lor de frumuseţe — chiar și în acest exemplu unde sursa de frumuseţe este extrem de abstractă. Acest lucru răspunde unei întrebări importante din studiul esteticii, una care a fost supusă dezbaterilor încă din vremurile clasice, şi anume dacă experienţele estetice pot fi cuantificate”, a declarat coordonatorul studiului, prof. Semir Zeki, de la University College London.

Admirarea unei formule matematice declanșează activitatea în „creierul emoţional” (cortexul orbito-frontal medial), aceeași regiune activată în momentul în care individul este încântat de alte tipuri de artă, precum pictura sau muzica, explică profesorul pentru BBC.

Experţii au observat totodată că trei dintre ecuaţiile prezentate au fost apreciate ca fiind frumoase atât în prima evaluare, cât și în a doua. Formulele au fost cea a lui Leonhard Euler, a lui Pitagora și ecuaţiile lui Cauchy-Riemann. Pe de altă parte, printre cele mai „urâte” formule s-au numărat ecuaţiile funcţioanle ale lui Reimann și seria infinită a lui Srinivasa Ramanujan. „Frumuseţea unei formule poate rezulta din simplitatea, simetria, eleganţa sau din expresia unui adevăr imuabil”, explică profesorul Zeki.

Live Science a rugat mai mulţi specialiști în matematică, fizică și astronomie să dezvăluie formulele pe care le consideră frumoase. Pe listă se află două dintre cele mai frumoase ecuaţii descoperite în cercetarea experţilor britanici (Pitagora și Euler). Acestoa li se adaugă formula lui Euler-Lagrange, teorema lui Noether, ecuaţia Callan-Symanzik, ecuaţia suprafeţei minime sau teoria relativităţii enunţate de Albert Einstein.