Critici şi dezamăgire după anunţarea găsirii „particulei lui Dumnezeu”

Cercetătorii de la CERN (Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară) din Elveţia au anunţat ieri că sunt aproape siguri că particula pe care au descoperit-o anul trecut este, într-adevăr bosonul Higgs sau "particula lui Dumnezeu" (particula subatomică ce conferă masă altor particule). Însă vestea a fost umbrită atât de incertitudinea cercetătorilor, cât şi de dezamăgirea unora dintre fizicienii lumii.

Anunţul că cercetătorii sunt aproape siguri că au descoperit bosonul vine după aproape un an, în care aceştia au analizat o cantitate impresionantă de date. Cercetarea este însă departe de a se fi încheiat, din cauza unui număr mare de incertitudini.

În primul rând, nu se ştie dacă există un singur tip de boson Higgs, sau mai multe, aşa cum spun unele teorii. Pentru acest lucru va fi nevoie de noi teste, dat fiind că bosonul Higgs este foarte greu de identificat (cercetătorii descoperă o astfel de particulă la fiecare o mie de miliarde de ciocniri între protoni).

În al doilea rând, nu se ştie dacă acest boson este unul din Modelul Standard. În al treilea rând, cercetătorii mai au de verificat proprietăţile cuantice şi cum interacţionează cu alte particule. Spre exemplu, bosonul Higgs nu ar trebui să aibă spin şi în Modelul Standard paritatea sa trebuie să fie pozitivă.

În ceea ce priveşte dezamăgirea altor oameni de ştiinţă, aceasta este determinată de faptul că bosonul descoperit de elveţieni arată exact aşa cum se aşteptau cercetătorii. Aceasta face ca, după zeci de ani de cercetări şi investiţii de milioane de euro, oamenii să nu fi aflat nimic nou despre univers.

„Este ciudat. O căutăm de 35 de ani. Iar acum, când am găsit-o, se comportă exact cum ne aşteptam? Ce facem mai departe? Este ca şi cum o pisică prinde un şoarece şi nu ştie ce să facă cu el", a declarat Mark Sher, de la College of William and Mary (SUA) pentru NPR.

În plus, bosonul Higgs nu lămureşte o problemă importantă şi anume nu reuşeşte să explice existenţa sau componenţa materiei întunecate, din care este compus în cea mai mare parte universul.