Studiu: Google monitorizează activitatea utilizatorilor și când sunt delogaţi

138

Un studiu privind rezultatele generate de Google Search, întreprins de rivalul specializat în servicii anti-tracking DuckDuckGo, arată că Google continuă să urmărească activitatea utilizatorilor chiar şi după delogare și chiar și atunci când aceștia folosesc modul „Incognito”. Google reţine un grad ridicat de personalizare a căutării, care variază semnificativ conţinutul generat de căutări.

Studiul DuckDuckGo, efectuat în luna iunie a acestui an, în vârf de campanie pentru alegerile de la jumătatea mandatului în SUA, a urmărit să vadă dacă rezultatele oferite de căutările Google potenţează sau nu bulele ideologice prin faptul că furnizează doar acel gen de informaţie despre care utilizatorul a dat deja indicii că este interesat. Însă până să afle răspunsul la această întrebare, cei de la DuckDuckGo au dat peste ceva la fel de interesant. Au descoperit că rezultatele Google variază extrem de mult și că variaţia aceasta nu este explicată nici de schimbări ale locaţiei, nici ale timpului și nici logarea/delogarea utilizatorului de la contul său Google nu influenţează aceste diferenţieri.

Autorii studiului au realizat căutări simultane și consecutive folosind termeni similari, mai întâi în modul privat, iar apoi logat în contul Google. În total, au fost analizate 87 de căutări, 76 realizate pe desktop și 11 pe dispozitive mobile, relatează Profit.ro.

Concluzia cercetătorilor a fost că majoritatea participanţilor la studiu au obţinut rezultate diferite, deși au căutat după aceiași termeni, ceea ce i-a făcut pe analiști să afirme că personalizarea rămâne activă chiar și în modul de navigare privată. Potrivit specialiştilor DuckDuckGo, citaţi de go4it.ro, utilizatorii Google Search nu au posibilitatea de a împiedica monitorizarea. Iar folosirea activităţii online pentru a modifica listele de rezultate la căutări, dezautentificarea din contul Google şi chiar folosirea modului „Incognito” nu au decât o eficienţă moderată.

În replică, Google a declarat că personalizarea rezultatelor se face și în funcţie de alţi factori, care nu ţin neapărat de datele personale aferente conturilor. Timpul, locul și alte criterii sunt luate în calcul pentru oferirea unor rezultate cât mai relevante și atunci când utilizatorul nu este logat în cont.