Ce impact mai are internetul, la aniversarea a 25 de ani

207

Cu toate că este relativ tânăr, internetul încă are un impact foarte puternic asupra vieţilor noastre, după cum arată un sondaj de opinie realizat de Pew Research. Se pare însă că internetul se bucură de multă popularitate şi este văzut ca un beneficiu major pentru individ şi relaţiile sociale.

Reţeaua de milioane de computere conectate ce poartă denumirea de internet s-a născut, de fapt, în anul 1969, dar s-a extins de la o reţea internă la una externă în 1989 şi nu a devenit accesibil pentru publicul obişnuit decât în 1995. De atunci, conectarea la internet a crescut vertiginos în fiecare an, devenind principala sursă de învăţare, muncă şi relaţionare.

Astăzi, verdictul pe care îl dau utilizatorii în cadrul sondajului de opinie realizat de Pew research este că internetul a contribuit la dezvoltarea societăţii şi a contribuit major la schimbarea în bine a vieţii personale.

În 1995, numai 14% dintre adulţii americani foloseau internetul. Astăzi, procentul a urcat la 87%, cel mai mare număr înregistrat din 1995 până acum. De aceea, chiar şi absenţa temporară a internetului este privită cu anxietate. 53% dintre americani consideră că a renunţa la internet este o sarcină foarte grea, în timp ce în 2006 doar 38% dintre cei chestionaţi împărtăşeau această opinie. În mod cert însă, internetul este mai popular decât televizorul, numărul celor dispuşi să renunţe la televizor fiind mult mai mare (66%).

În ceea ce priveşte utilitatea internetului, 90% consideră că i-a ajutat personal şi le-a oferit un mediu prilenic dezvoltării. Peste jumătate (56%) consideră că se simt parte a unei comunităţi şi că în mediul online se simt înţeleşi încurajaţi să fie mai buni şi mai generoşi. O îmbunătăţire se simte şi în ceea ce ţine de comunicarea cu familia, relaţiile cu prietenii şi rudele îmbunătăţindu-se în cazul a 67% dintre utilizatori.

La polul opus, numai 15% consideră că internetul este inutil sau dăunător pentru societate şi 25% afirmă au fost trataţi necorespunzător în forumurile online. Acestora li se adaugă 18% dintre americani care cred că internetul le-a deteriorat relaţiile.

Situaţia în România

Atunci când ne gândim la internetul din România, ne vin în minte statisticile legate de viteza mare a conexiunii. Nu doar o dată, România s-a plasat pe primul lor în Europa şi primele în lume la viteza conexiunii la internet, aşa cum arată şi un raport realizat de revista Bloomberg în 2013.

Dincolo de cifre, numai puţin peste o treime dintre români (35,5%) beneficiază de conexiune la internet, o creştere de la 3,6% în anul 2000, potrivit unui studiu IRES, procentul ne plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană. În ceea ce priveşte scopul pentru care românii intră pe internet, cei mai mulţi (96%) dintre indivizi utilizeză internetul pentru a se informa, 80% utilizează acest serviciu pentru a coresponda prin e-mail, iar 70% dintre utilizatorii de internet declară că întrebuinţează acest serviciu pentru a socializa în cadrul reţelelor online. Procentul celor care citesc, îşi cumpără cărţi sau se informează în legătură cu apariţiile editoriale este de 68%, în timp ce numai un sfert dintre români plătesc facturile online. Atunci când se ia în calcul nivelul de educaţie, 89% dintre persoanele cu educaţie superioară şi 52% dintre persoanele cu educaţie medie sunt utilizatoare de internet, potrivit unui studiu GFK din 2013.

În mod evident, tendinţa este de expansiune, iar piaţa o permite pe deplin. O previziune realizată de biroul de strategie Boston Consulting Group indică o expansiune egală cu a economiilor mari ale lumii. Dacă internetul ar fi o ţară, până în 2016, acesta ar fi pe cale să devină a cincea putere economică mondială în 2016, după Statele Unite, China, Japonia şi India, dar în faţa Germaniei.