Ţara care a eliminat birocraţia prin digitalizare completă

230

„Am construit o ţară digitală și la fel puteţi și voi.” Acesta este mottoul prin care Estonia își descrie programul naţional de digitalizare a relaţiei cetăţenilor cu instituţiile statului, pe care l-a început în anul 1991 și este pe cale să îl finalizeze anul viitor.

E-Estonia este numele programului guvernamental prin care Estonia a introdus soluţii electronice pentru facilitarea relaţiei cu statul, la nivel naţional. Serviciile electronice pe care le-a creat sub umbrela acestei iniţiative unice în lume includ: votul online, achitarea taxelor și impozitelor online, registratura comercială online, e-banking, e-ticketing, catalogul școlar online și universitatea prin internet. Pe lângă toate acestea, guvernul pune la dispoziţia cetăţenilor o Academie Online de Guvernare, precum și numeroase aplicaţii mobile care însoţesc și completează serviciile online.

Declarată „societatea cu cel mai avansat sistem digital din lume”, Estonia a construit un ecosistem digital care economisește timp și bani prin reducerea interacţiunii fizice a cetăţenilor săi cu funcţionarii de stat.

Totul a început în 1991, după ce Estonia și-a recăpătat independenţa ca naţiune după ocupaţia sovietică. La fel ca România din acea perioadă, nici Estonia nu avea acces la un serviciu, considerat de bază astăzi, precum telefonia. Deși mai puţin de jumătate dintre cetăţenii ţării aveau un telefon fix, Estonia a refuzat oferta Finlandei de a-i oferi gratuit vechea reţea finlandeză de telefonie analog. Estonia a optat în schimb pentru construirea propriei reţele digitale și a completat iniţiativa cu o serie de reforme ale digitalizării, care au atins în scurt timp reușite la care alte ţări puteau doar să viseze.
În 1998, guvernul a asigurat accesul fiecărei școli la computere dotate cu internet. În anul 2000, accesul la internet a fost declarat drept al omului, ceea ce a dus la răspândirea accesului chiar și în zonele rurale. În 2017, Estonia a devenit prima ţară care a oferit rezidenţă unor persoane din afara ţării, prin mijloace electronice, un pas pe care guvernul l-a anunţat ca fiind îndreptat spre transformarea ţării într-un stat „fără graniţe”.
Nu totul este doar lapte și miere privind sistemul digitalizat estonian. În 2017, o echipă de cercetători cehi au demonstrat existenţa unei vulnerabilităţi în chip-urile fizice utilizate pentru cardurile din programul e-Estonia. În consecinţă, toate cardurile au fost blocate temporar, pentru securizare.
Datele din cadrul programului naţional comportă, desigur, riscul atacurilor cibernetice. De aceea, guvernul a asigurat măsuri speciale de protecţie: informaţiile care ţin de e-Estonia nu sunt stocate centralizat, ci depozitate pe diverse platforme locale accesate centralizat printr-o platformă guvernamentală numită X-Road. Sistemul are back-up-uri pe diferite servere din afara ţării, care au același statut legal precum misiunile diplomatice.
Toţi cetăţenii au acces la toate datele despre ei stocate în e-Estonia și toate căutările lor în sistem sunt și ele stocate sub forma unui log. Însă avantajele acestei transparenţe totale se văd mai ales în relaţiile intrainstituţionale. Serviciul de Ambulanţă, de exemplu, are acces la o aplicaţie de e-ambulanţă care, prin intermediul X-Road, oferă personalului medical acces imediat la fișa cu istoricul pacientului. Același acces îl au și medicii, care își pot consulta pacienţii prin servicii de telemedicină (medicină la distanţă, prin intermediul computerului).
„Practic, orice informaţie pe care o au autorităţile despre o persoană este digitală. Nu colectăm informaţii pe hârtie. Oamenii trebuie să aibă încredere în sistem, dar pentru a crea încredere, e nevoie de transparenţă. De aceea, oamenii au acces la propriile date. Şi, tot de aceea, ei pot vedea dacă autorităţile le-au folosit datele”, explică Indrek Onnik, director e-Estonia.