Moare omul de ştiinţă care a ajutat la găsirea „găurii” din stratul de ozon

Cercetătorul britanic Joe Farman, cel care a ajutat la identificarea găurii din stratul de ozon la Polul Sud, în anul 1985, a murit sâmbătă, la vârsta de 82 de ani.

Joe Farman a publicat un articol pe tema găurii în stratul de ozon în jurnalul Nature, la data de 16 mai 1985. În urma măsurătorilor făcute, el a avertizat în legătură cu descreşterea concentraţiei de ozon în zona Antarticii. De asemenea, a atras atenţia asupra faptului că din cauza acţiunilor omului, ozonul din atmosferă se diminuează într-un ritm îngrijorător.

Ozonul, moleculă compusă din trei atomi de oxigen, filtrează razele ultra-violete ale soarelui. Acest gaz se formează şi se distruge în stratosferă în mod constant; într-o atmosferă nepoluată, ciclul de creere şi descompunere se află în echilibru, însă când atomii de clor eliberaţi de cloroforocarbon intră în acest proces, ei funcţionează drept catalizatoare care distrug ozonul. În anul 2000, specialiștii au înregistrat cel mai ridicat conţinut de atomi de clor și alte gaze nocive, în atmosferă. De atunci, însă, acest nivel a mai scăzut. Anumite studii sugerează că gaura de ozon ar putea fi eliminată în timp; anul trecut s-a observat că gaura se micşorase, ajungând la cea mai mică mărime din ultimii 10 ani, notează BBC.

După ce a descoperit gaura din stratul de ozon, Joe Farman a devenit un „ambasador” al Planetei. El a criticat de nenumărate ori dezinteresul demonstrat de politicieni în ceea ce priveşte mediul înconjurător. Joe Farman a primit multe premii de-a lungul carierei sale, devenind una dintre cele mai importante figuri ale știinţei din domeniul fizicii şi al chimiei.