Fizician: „Teoria multiversurilor nu poate conduce la un progres știinţific real”

Agenţia Spaţială Europeană a anunţat recent o descoperire ce a fost interpretată drept „o dovadă solidă" în sprijinul teoriei multiversurilor. Totuși, fizicianul Lee Smolin respinge această idee, susţinând, în plus, că teoria multiversurilor se bazează pe o „eroare metodologică" și „nu poate conduce la un progres știinţific real".

Cercetătorii de la Agenţia Spaţială Europeană au publicat recent o nouă hartă a Fondului Cosmic de Microunde – „radiaţia" lăsată în urmă după presupusul Big Bang, ce ar fi determinat apariţia universului în urmă că 13,8 miliarde de ani, scrie Daily Mail. Această Radiaţie Cosmică de Fond a fost detectată cu ajutorul telescopului pentru radiaţii, cunoscut sub numele de „Plank", lansat de Agenţie în 2009, cu scopul explicit de a înregistra imagini ale acestui Fond Cosmic de Microunde.

„Pata rece" din harta Plank: o dovadă a existenţei multiversurilor?Harta indică anumite anomalii despre care cosmologii afirmă că nu ar putea fi cauzate decât de presiunea gravitaţională exercitată de alte universuri decât al nostru. Cercetătorii se așteptau ca radiaţia să fie distribuită uniform, însă, spre surprinderea lor, aceasta pare a fi mai puternică în emisfera sudică a hărţii, unde există chiar și „o pată rece", pe care fizicienii nu o pot încă explica, precizează Catholic Online.

Publicaţia catolică merge chiar până acolo încât afirmă că aceasta ar putea constitui „o dovadă solidă" în favoarea teoriei multiversurilor. Cu toate acestea, atrage atenţia BBC, Agenţia Spaţială Europeană nu menţionează o asemenea interpretare a rezultatelor.

Aceasta a venit ulterior, din partea fizicienei Laura Mersini-Houghton, de la Universitatea din Carolina de Nord, ce susţine că anomaliile din harta Plank pot fi explicate prin faptul că un alt univers îl „trage" pe al nostru prin intermediul câmpului său gravitaţional. Cu toate acestea, susţine BBC, de la a formula o astfel de ipoteză până la o declara „o dovadă solidă" e un drum foarte lung.

Teoria multiversurilor nu poate produce progres știinţificÎn cartea sa recent lansată, Timpul renăscut (Time Reborn), fizicianul Lee Smolin, fondatorul „Institutului Perimeter pentru Fizică Teoretică" din Canada, afirmă că ideea populară conform căreia universul nostru este parte a unui multivers vast sau infinit se bazează de fapt pe „o eroare metodologică".

Fizicianul afirmă, de asemenea, că această teorie „nu poate conduce la un progres știinţific real, întrucât nu putem nici confirma, nici infirma vreo ipoteză despre aceste universuri, deconectate la nivel cauzal de propriul nostru univers".

Cu alte cuvinte, afirmaţia că există alte universuri, dar nu le putem observa sau detecta e ca și când am afirma că noi visăm în limba latină: e ceva imposibil de demonstrat sau infirmat, făcând ca această chestiune să depășească graniţele știinţei și să fie de o mică valoare practică.

Teoria multiversurilor susţine că alături de universul nostru există simultan numeroase alte universuri paralele, cu conţinuturi și legi fizice diferite. Susţinătorii teoriei afirmă că presupusul Big Bang primordial, în loc să producă un singur univers, ar fi produs mai multe, diferite. Totuși, criticii multiversului susţin că acesta reprezintă nimic altceva decât un mod convenabil pentru a explica lucrurile pe care nu le înţelegem.