Aplicaţiile care te urmăresc și după ce le dezinstalezi

265

Care este cea mai bună soluţie pentru a scăpa de o aplicaţie care ne bombardează cu anunţuri pe telefonul mobil? Să o dezinstalăm, nu-i așa? Devine din ce în ce mai evident faptul că dezinstalarea nu mai este o soluţie viabilă, nu când tot mai multe aplicaţii vin la pachet cu un tracker de dezinstalare, care ajunge să urmărească userii și să le livreze reclame chiar și după ce au dezinstalat aplicaţia.

În limbaj tehnologic, „uninstall tracking” este ceea ce în viaţa de zi cu zi am numi „hărţuire”. Companii precum MoEngage, Localytics și CleverTap le oferă dezvoltatorilor de aplicaţii trackere care le pot comunica cu precizie ce user a dezinstalat aplicaţia lor. Informaţia este folosită apoi pentru a transforma userul respectiv în ţinta reclamelor de reinstalare a aplicaţiei respective.

Trackerele de dezinstalare se folosesc de o caracteristică a sistemelor de operare mobile iOS și Android, mai exact de „silent push notifications” (notificările push silenţioase). Această funcţionalitate ajută dezvoltatorii aplicaţiilor să comunice cu telefoanele noastre și să reîmprospăteze conţinutul aplicaţiilor respective (de exemplu, să ne arate noutăţile pe Facebook sau să ne dea refresh la căsuţa Inbox a e-mailului nostru). Această comunicare face parte din modul de funcţionare a aplicaţiei, iar userii nu sunt, de cele mai multe ori, conștienţi că aceasta se întâmplă.

Un tracker de dezinstalare va păstra comunicarea dintre dezvoltatorul de aplicaţie și telefon (mai exact cu ID-ul unic al acestuia), chiar și după ce aplicaţia a fost dezinstalată. Astfel, dezvoltatorul va ști cu precizie ID-ul unic al utilizatorului care a renunţat la aplicaţie și va putea, în unele cazuri chiar prin intermediul notificărilor push, să îi trimită reclame care să îl convingă să reinstaleze aplicaţia.

Acest comportament este, teoretic, împotriva reglementărilor adoptate atât de Apple, cât și de Google (proprietarii celor două sisteme mari de operare mobilă). Dezvoltatorii nu au voie să folosească notificările push pentru a trimite reclame. Însă, spun specialiști precum cei de la Extreme Tech, este neclar dacă Google sau Apple vor putea să aplice eficient această regulă.