India — [o tragedie] incredibilă

22006

Cândva un paradis iniţiatic, o ţară al cărei romantism pulsa odată cu sălbăticia frumuseţii ei naturale, India a ajuns azi un iad al indiferenţei sociale în care a fi femeie este cel mai crunt blestem.

Un experiment social care a implicat o furgonetă cu geamuri fumurii și o înregistrare audio a unui presupus viol a fost suficient pentru a demonstra la ce nivel a ajuns indiferenţa indienilor faţă de atacurile sexuale. Drama femeilor în această ţară continuă să stârnească indignare și dezgust. Ambele, din păcate, insuficiente pentru schimbare.

Furgoneta cu geamuri fumurii fusese plasată pe o stradă oarecare din New Delhi. Zbierete disperate se auzeau din interiorul mașinii în care o femeie părea că ar fi violată. În apropiere, o cameră video înregistra reacţiile trecătorilor.

Nimeni nu putea trece pe lângă mașină fără a auzi strigătele. Cei mai mulţi s-au apropiat de geamurile mașinii și, neputând să vadă în interior, s-au retras ignorând cu totul orice s-ar fi putut întâmpla acolo.

Puţini au fost cei care au încercat să intervină pentru salvarea femeii pe care o auzeau. Între aceștia a fost și un tânăr care nu se putea detensiona nici după ce iniţiatorul experimentului i-a spus că nu e nimic real, că totul a fost un test filmat, și i-a arătat camera. Un alt trecător care a intervenit a fost un bărbat în vârstă, identificat drept gardian public, care a încercat chiar să lovească mașina cu bastonul din dotare.

Deși privind la aceste două intervenţii unii au apreciat că filmuleţul demonstrează că mai este încă speranţă pentru India, privind la indiferenţa celor mai mulţi trecători realizezi că împlinirea acestei speranţe necesită o luptă la sânge, care trebuie să meargă împotriva obiceiului deja împământenit.

Groaza din Uttar Pradesh

Luna trecută, două fete, una de 14, și cealaltă de 15 ani, din provincia Uttar Pradesh au fost violate și apoi spânzurate de un pom din apropierea câmpului unde merseseră împreună „la toaletă”. Impropriu spus „toaletă”, pentru că motivul pentru care au mers în câmp fusese tocmai acela că nu aveau o instalaţie sanitară acasă. Detaliile crimei au oripilat comunitatea internaţională și au dat prilejul unor analize de tot soiul.

S-a zis, de exemplu, că, dacă autorităţile ar face ceva pentru a dota locuinţele cu instalaţii sanitare, ar scădea și incidenţa numărului de violuri. Însă date provenind de la Biroul Naţional pentru Înregistrarea Infracţiunilor arată că nu există o relaţie inversă între numărul violurilor și cel al toaletelor.

E adevărat că multe dintre violuri se petrec atunci când femeile își părăsesc locuinţa în scop sanitar, însă chiar dacă nu ar mai fi așa, tot ar fi supuse violenţei domestice. Se estimează că 98% dintre violuri sunt comise de o rudă, un vecin sau un prieten al femeii. Iar legea indiană, reformată în februarie 2013, nu incriminează violul marital.

Legea s-a schimbat, situaţia a rămas la fel

Sub presiunile internaţionale generate de moartea studentei Jyoti Singh, violată și bătută de un grup de bărbaţi, în decembrie 2012, autorităţile indiene au purces la înăsprirea legii privind abuzul sexual. Așa se face că, la începutul lui aprilie, un tribunal indian condamna la moarte trei bărbaţi pentru două violuri în grup, în baza legii reformate, care permite mai nou condamnarea cu pedeapsa capitală a celor care comit violuri în serie, informează AFP.

Însă, în timp ce legea continuă să aibă lacune majore, în India, o femeie este violată la 20 de minute. Doar 4 din 10 cazuri de viol sunt raportate, însă numai câteva dintre acestea sunt înregistrate de poliţie. Organizaţiile pentru drepturile omului estimează că cifrele oficiale nu reprezintă nici 10% din realitate. Activiștii spun că modificarea legilor nu este suficientă fără o schimbare de atitudine faţă de femei în societatea indiană.

Potrivit statisticilor oficiale, India se află, ca număr al violurilor (circa 25.000 pe an) pe locul trei în lume, după SUA şi Africa de Sud. Potrivit statisticilor pe 2012 ale Biroului Naţional pentru Înregistrarea Infracţiunilor, New Delhi este primul oraș ca număr de violuri, la nivel naţional, în timp ce Jabalpur înregistrează cel mai mare număr de violuri raportat la numărul de locuitori.

Miracolul absent

Violurile nu vor dispărea miraculos, peste noapte, pentru că discriminarea atroce a femeii în societatea indiană nu este un fenomen recent. Un exemplu mai vechi și tulburător este cazul Arunei Shanbaug, o tânără care în 1973 se afla la începutul carierei ei de asistentă medicală la un spital din Mumbai. Era logodită cu un medic care lucra tot acolo. Însă n-a mai apucat să se vadă măritată.

Într-o seară, în timp ce își schimba uniforma, un tânăr care lucra ca măturător a strangulat-o cu un lanţ pentru câini, a sodomizat-o și a lăsat-o să moară. Aruna a supravieţuit, însă, din cauza asfixiei, creierul ei a suferit numeroase leziuni grave, iar tânăra a rămas în stare vegetativă până în ziua de azi.

De atunci, s-au scurs 41 de ani, timp în care atacatorul ei și-a ispășit pedeapsa de șapte ani. Judecătorii l-au condamnat pentru jaf și tentativă de crimă, fiindcă medicii au ascuns violul, posibil pentru a evita ca Aruna să fie respinsă social și să nu se mai poată mărita. Aceasta fiindcă pentru ea însăși și pentru cei din jur, violul pe care îl suferise putea să fie considerat, paradoxal, vina ei.

Lui Sonali Mukherjee chiar atacatorii i-au reproșat că este de vină pentru faptul că a fost desfigurată. Tânăra refuzase avansurile din partea a trei colegi care, pentru a se răzbuna, au intrat în casa ei în timpul nopţii și i-au vărsat un bidon cu acid pe faţă și pe corp. Cu arsuri pe 70% din corp și aproape orbită, Sonali a trecut prin zeci de operaţii de atunci.

Azi, la zece ani de la atac, tânăra de doar 27 de ani este o voce recunoscută în activismul pentru drepturile femeii în India. Cu un an în urmă, Sonali a avut curajul să se înscrie la cel mai popular concurs de cunoștinţe televizat din India și a plecat de acolo cu un premiu de 30.000 de lire sterline, pe care îi folosește pentru tratament.

Pentru fapta lor, atacatorii lui Sonali au primit o condamnare de 9 ani, pe care au contestat-o și au scăpat plătind o cauţiune.

Ce alimentează cultura violurilor

Referindu-se la recentele cazuri de viol din India, care au scandalizat comunitatea şi au scos în stradă mii de protestatari chiar şi în ţările vecine, preşedintele organizaţiei creştine „Gospel for Asia” (Evanghelia pentru Asia) a declarat că situaţia femeilor reflectă „răutatea umană, care se înmulţeşte în lume”.

Fără îndoială, răutatea este esenţială în acest tablou, însă pentru a putea lupta contra acestei adevărate culturi a violului, e necesar ca adversarul să fie unul mai concret. O analiză AlJazeera semnată de jurnalista Neha Dixit intră mai profund în complexitatea fenomenului și vorbește despre numeroasele lui cauze.

Sistemul de caste, care perpetuează oprimarea daliţilor (casta cea mai de jos în ierarhie) este prima astfel de cauză. Apoi, fenomenul migrării, pe fondul crizei agrare, care a dus la dislocarea indivizilor din comunităţi și la scăderea coeziunii sociale, este un alt factor care alimentează cultura violurilor.

Discriminarea femeilor în spaţiul public, în faţa căreia nimeni nu ia nicio măsură, contribuie la dezvoltarea unei mentalităţi care acceptă violul. Și la fel se întâmplă și cu moralitatea colectivă patriarhală, în care femeia este o proprietate a bărbatului, al cărei scop este să procreeze și să fie un depozitar al onoarei familiei.

De asemenea, lipsa educaţiei sexuale a copiilor, care imită antimodelele disponibile la tot pasul prin intermediul pornografiei extrem de accesibile, îi „ajută” să ajungă ei înșiși infractori sexuali.

Așa cum se arată lucrurile acum, nu avem niciun motiv să credem că situaţia din India se va schimba curând. Din nefericire, istoria aceasta tragică a „incredibilei India” este de o asemenea anvergură, încât e imposibil să crezi că va fi deturnată prin proteste de stradă. Nu că acestea nu ar fi utile. Sunt utile, dar sunt insuficiente.