J. Roberts: Oamenii cheltuiesc pentru o fericire inaccesibilă

7

Știrile de tip can-can, care prezintă detalii picante despre extravaganţele financiare ale vedetelor sunt extrem de gustate de public. Același public însă se găsește sub presiunea comparării permanente cu stilul de viaţă al vedetelor, un raport din care iese întotdeauna dezavantajat, susţine James Roberts, profesor de marketing la universitatea americană Baylor.

Știrile de tip can-can, care prezintă detalii picante despre extravaganţele financiare ale vedetelor sunt extrem de gustate de public. Același public însă se găsește sub presiunea comparării permanente cu stilul de viaţă al vedetelor, un raport din care iese întotdeauna dezavantajat, susţine James Roberts, profesor de marketing la universitatea americană Baylor.

Necazul este, potrivit lui Roberts, că în aceeași capcană cad deseori și bisericile. Profesorul denunţă extravaganţa unor lideri precum Benny Hinn, Joyce Meyer și Creflo Dollar, care predică o evanghelie a prosperităţii și promit un profit masiv pentru orice donaţie făcută în conturile bisericilor lor.

„Megabisericile au devenit un canal principal de distribuţie a unor companii precum McDonald's, Ford, Chrysler, Target și Coca-Cola, care nu doar că se înghesuie să sponsorizeze conferinţe organizate de lăcașurile de cult, dar oferă și mostre enoriașilor," spune Roberts.

Alţi analiști ai fenomenului megabisericilor din SUA, citaţi de USA Today, spun însă că afirmaţia lui Roberts este o exagerare și că cel mult 10% dintre megabiserici au colaborat cu firme mari. Scott Thumma, sociolog al religiilor la seminarul Hartford spune că „întotdeauna companiile și liderii religioși au lucrat mână în mână.

Roberts și-a exprimat totodată aprecierea pentru programul educaţional desfășurat de omul de radio Dave Ramsey, care a înfiinţat „Financial Peace University", o organizaţie care învaţă membrii congregaţiilor să își gestioneze echilibrat finanţele personale.

Profesorul este însă pesimist cu privire la mersul societăţii în ansamblu, în contextul în care statisticile indică faptul că cei mai mulţi dintre americani nu fac economii, ci trăiesc de la un an la altul. El oferă ca argument faptul că vânzările de Black Friday au crescut cu 9% faţă de cele de anul trecut. „Amnezie pe termen scurt a consumatorilor", cataloghează Roberts. „Îmi pare rău să o spun, dar nu cred că ne-am învăţat lecţia în urma recesiune."

Chiar și așa, Roberts sfătuiește consumatorii să se orienteze spre a cumpăra experienţe, nu obiecte. „Orice lucru i-aș oferi soţiei mele, ea va aprecia gândul, însă cadoul în sine va fi uitat," conchide Roberts.