În Ucraina, cei care merg pe jos vor avea beneficii financiare

94

Monobank, o bancă din Ucraina, oferă o dobândă de 21% pentru depozitele clienţilor care fac zilnic 10.000 de pași, ca parte a eforturilor de a face ca titularii de cont să nu fie doar mai bogaţi, ci și mai longevivi.

Dobânda scade la 11% dacă, timp de trei zile consecutiv, numărul de pași scade sub 10.000. Măsurătorile se fac prin conectarea zilnică a băncii la o aplicaţie de unde sunt preluate datele despre numărul de pași.

Conceptul a fost lansat de cei trei directori executivi ai Monobank, Dima Dubilet, Misha Rogalskiy și Oleg Gorokhovsky, într-un efort de a susţine bunăstarea economică personală și naţională și de a aborda problemele de sănătate legate de obezitate. Banca, ce a înregistrat mai mult de o jumătate de milion de clienţi în doar un an de zile, a încheiat 1.500 de contracte cu această clauză.

Ucraina are cea de-a doua rată a mortalităţii din cauza bolilor coronariene din lume, și anume 395,73 de persoane la 100.000 de locuitori. De asemenea, experţii susţin că aproape 50% dintre bărbaţii ucraineni se preconizează a fi obezi până în 2030.

„Toată lumea știe că exerciţiul fizic este important, iar dacă oferta noastră îi determină pe oameni să facă mai mult sport, nu poate fi decât un lucru bun, atât pentru titularii de cont, cât și pentru Monobank”, a declarat Dubilet.

Conform datelor iniţiale, mai mult de 50% dintre clienţi își ating numărul de pași pentru a se califica pentru dobânda de 21%. Oficialii băncii nu au explicat dacă există condiţii speciale ale acestui program pentru persoanele cu dizabilităţi. De asemenea, Monobank dorește să lanseze acest program și în Marea Britanie, cel mai posibil la începutul anului 2019.

Teoria celor 10.000 de pași a prins contur în ultimii ani și o întreagă industrie a fost construită în jurul ideii că, pentru o stare de sănătate optimă, trebuie să facem 10.000 de pași zilnic. Cu toate acestea, ideea este destul de controversată, iar în ultima perioadă din ce în ce mai combătută de experţii din domeniul sănătăţii.

Mike Brannan, specialist în cadrul Departamentului de Sănătate Publică din Marea Britanie, a declarat la începutul acestui an că „nu există nicio dovadă care să sprijine această teorie”, pentru că oamenii de știinţă doar compară caloriile arse, tensiunea arterială și nivelurile de glucoză din sânge ale persoanelor care au făcut 10.000 de pași pe zi cu cele ale celor care merg mai puţin. „Studiile pot constata că 10.000 de pași sunt mai benefici decât 5.000 de pași, concluzia logică fiind că 10.000 sunt recomandaţi. Însă experţii au testat doar două numere. Nu au testat 8.000 de pași, de exemplu, sau 12.000”, a argumentat și prof. Catrine Tudor-Locke, de la Centrul de Monitorizare a Sănătăţii de la Universitatea din Massachusetts.

Chiar și așa, potrivit medicilor, mersul pe jos reprezintă una dintre cele mai bune alternative de combatere a stresului și a obiceiurilor alimentare asociate. Plimbările lungi contribuie la secreţia de endorfine, diminuând în acelaşi timp nivelul cortizonului din organism, ţin sub control diabetul și combat cancerul de colon.

La nivel global, aproximativ una din trei femei și aproape unul din patru bărbaţi nu fac suficiente exerciţii fizice și nu merg suficient pe jos. Un studiu al OMS, publicat în revista Lancet Global Health, arată că, în anul 2016, 1,4 miliarde de persoane la nivel global au fost foarte puţin active, iar tendinţa de sedentarism este în creștere.