UE vrea control asupra tuturor automobilelor

12

Uniunea Europeană ia în considerare posibilitatea echipării obligatorii a tuturor automobilelor care se vând în UE cu sisteme de oprire a motorului de la distanţă.

Este ceea ce se numește „kill switch" sau pur și simplu „buton de oprire", iar multe persoane private sunt interesate să îl instaleze singure, conform căutărilor de pe Google, mai ales dacă în trecut li s-a furat mașina. Însă ceea ce propune UE este cu totul altceva.

Desigur ţinta este aceeași, de a opri hoţii de mașini, cei care vor să fugă de lege, criminalii, vitezomanii și alte „pericole publice". Însă asta ar însemna și ca autorităţile și poliţia să aibă control asupra tuturor datelor care parvin prin automobilele „inteligente" și să poată abuza oricând de această putere.

Firmele de închiriat mașini și cele care lucrează prin leasing folosesc beneficiile mașinilor controlate electronic de mulţi ani. Unele mașini au instalate o cutie neagră, iar atunci când clientul depășește data scadentă la plată computerul de bord îl avertizează și până la urmă oprește motorul dacă plata nu este efectuată. Iar sistemul GPS transmite firmei exact locaţia unde mașina a fost oprită, scrie RT.

La o conferinţă din Los Angeles, vice-președintele global al departamentului de marketing și vânzări pentru Ford, a spus exact câte informaţii colectează firma sa numai de la ultima linie de automobile.

„Știm cine încalcă legea, știm și când o face. Aveţi GPS în mașină, deci noi știm tot ce faceţi", a declarat Jim Fraley, conform Business Insider. A mai completat însă că datele strânse de companie nu sunt date mai departe, un lucru care nu e ușor de crezut în circumstanţele scandalului de spionaj derulat de NSA.

Ideea că autorităţile ar putea să aibă atât de mult control asupra civililor nu îi bucură deloc pe militanţii pentru drepturile omului. „Mai întâi să vedem dacă există o problemă globală și după aceea să vedem exact după ce reguli s-ar putea folosi un asemenea sistem", a declarat cineva din partea Statewatch pentru The Telegraph.

În afară de asta, mai există și problema hackerilor, care ar putea folosi un sistem de oprire a motorului de la distanţă în diverse scopuri negative. De exemplu, în 2010 un american a fost arestat după ce a stricat 100 de mașini prin sistemul de localizare și posesie a firmei unde lucra, ca răzbunare pentru că fusese dat afară.