De ce să ne pese de botezul lui Justin Bieber?

2543

Tânărul cântăreţ canadian de 19 ani „și-a pierdut calea" în ultima vreme, fiind implicat în scandaluri cu marijuana, prostituate și ajungând în arest pentru șofat sub influenţa alcoolului. Acum, presa americană scrie că Justin caută un loc, cu o piscină intimă, unde să fie botezat, sub egida Bisericii Hillsong din New York. De ce ar trebui să ne intereseze? Pentru că toate lucrurile acestea vorbesc despre natura umană.

Cântăreţul de muzică pop are doar 19 ani și deja are mai mulţi bani și a făcut mai multe prostii decât fac alţi oameni într-o viaţă întreagă. În ultimul an situaţia s-a agravat și se pare că Justin nu mai are niciun fel de control asupra propriei persoane. Pare că în mod intenţionat vrea să se autodistrugă sau îi lasă pe alţii să o facă, un lucru ce a întristat pe foarte multă lume.

De ce? Pentru că „e doar un puști”, un puști de treabă, care a fost părăsit de tată și crescut doar de mamă, un puști care înainte să cunoască faima cânta cântece creștine pe YouTube, un puști care, probabil, nu și-a dorit decât să facă ce îi place, să cânte, dar care împins de manager, fani și goana după faimă pe „banda de viteză” unde circulă celebrităţile, a ieșit total de sub control. Iar acum lumea privește ca la un show, așteptându-se la un dezastru, la o catastrofă orchestrată chiar de tatăl său, proaspăt reîntors în viaţa fiului, care i-a pus băutura în mână, l-a lăsat să urce în mașină și care se distra de pe margine, urmărind „năzbâtiile” fiului.

Simpatia pentru el atât de mare, încât până și Michelle Obama ar fi vrut să îl „adopte” în această perioadă, spunând public că dacă ar fi în locul mamei lui, și-ar dedica tot timpul pentru a-i fi aproape, pentru a-l sfătui și pentru a vedea care dintre cei din anturajul său sunt oameni de bază.

E un „belieber”

Arestul lui Justin a provocat și un val de comentarii pe Twitter din partea mai multor persoane care le sugerau mai multor pastori, ce se numără printre apropiaţii cântăreţului, că ar fi cazul să se implice. De asemenea, fanii au creat hastagul „#PrayforJustin” pentru a-l sprijini spiritual pe tânărul de 19 ani, scrie Christian Post.

Pentru tinerii creștini, mai ales pentru fete, este foarte important ca Justin să se poarte ca un creștin, așa cum în mai multe rânduri a afirmat că este. O singură privire pe pagina dedicată lui de pe fanpop.com și ne dăm seama că fiecare gest al său este disecat pentru a vedea dacă este un creștin adevărat sau nu.

Dar ce înseamnă un creștin adevărat? „Bineînţeles că este creștin, doar are un tatuaj cu Iisus/ doar poartă o cruce la gât/ doar are un cântec care se cheamă Pray/ doar I-a mulţumit lui Dumnezeu pentru album/ doar a spus asta el însuși”, cam acestea sunt răspunsurile pe care și le dau fanii între ei.

Nu trebuie să ne mirăm că azi există multe idei despre ce înseamnă să fii creștin și, conform acestora, Justin Bieber este unul. A fost crescut de o mamă creștină. A mers la o școală catolică. La opt ani s-a botezat. Înainte să devină faimos mergea la biserică regulat și cânta melodii creștine. A vorbit în public împotriva avortului. A declarat în mai multe rânduri că este creștin, că se roagă, că este convins că „Iisus a murit pe cruce pentru păcatele mele.”

Dar se poartă ca un creștin? Fără să lansăm judecăţi, pare evident că, cel puţin în ultima vreme, nu. De aceea este și toată lumea cu ochii pe el, pentru a vedea ce face în continuare. Lumea va trage concluzii despre asta, probabil va generaliza, tinerii vor trage concluzii și vor învăţa ceva despre ce trece drept creștin în ziua de azi și ce înseamnă să fii creștin adevărat.

Un gest ce spune multe

Justin Bieber se pregătește acum (nu este confirmat) să facă un gest. Să ia parte la un botez, dar care nu este botez nici măcar conform înţelegerii teologice a Bisericii Adunările lui Dumnezeu, de care ţine și Hillsong, ci un fel de ritual de „curăţare”, scrie NY Post, un fel de „punct și de la capăt”. Asta în circumstanţele în care Justin este deja botezat (nu se știe în ce religie) și nu a fost excomunicat, ca să aibă nevoie din nou de botez.

Ceea ce spune multe despre înţelegerea lui asupra botezului, dar mai ales despre înţelegerea celor care l-ar organiza, o înţelegere care va fi transmisă mai departe miilor de fani creștini. Și anume că, atunci când „sacul” s-a umplut, poţi apela la o „baie de curăţire” și o iei de la capăt, bineînţeles, cu intenţia de a-l umple mai greu de data asta.

Acest mod de înţelegere a lucrurilor se potrivește cu concluzia profesoarei de religie comparativă Candace Chellew-Hodge, că tinerii au o viziune foarte romanţată despre religie, și nu înţeleg că la baza multor practici spirituale stă ideea suferinţei umane, conceptul disciplinei și ameninţarea foarte reală a consecinţelor negative. O astfel de abordare nu ar rezolva nimic, deoarece „ignorând suferinţa umană și rolul pe care religia îl are în această problemă, mă tem că această generaţie își neagă oportunitatea de a avea o conexiune reală nu doar cu Divinitatea, ci și cu cei din jur”, spune profesoara.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 6 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.