7 obiceiuri frecvente azi pe care ştiinţa le numeşte nocive

7784

O minciună nu devine adevăr, indiferent câţi oameni o cred. În ciuda acestui fapt însă, minciunile crezute de mulţimi sunt adesea adevărate „forţe mentale" cărora cu greu li se poate opune rezistenţă. Într-o categorie aparte a acestor idei false, intră şi obiceiurile nocive împământenite.

Viciile sunt primele care sunt asociate cu obiceiurile nocive. Excesul de alcool şi fumatul au fost deja catalogate, în mediile educate şi, din ce în ce mai des şi în celelalte, drept modalităţi de sinucidere lentă. Însă societatea mai are încă tabieturi care îi fac rău şi de care încă are nevoie să ştie că sunt nocive. Ştiinţa îşi face partea aici, demascând acele obişnuinţe care dăunează. Iată numai 7 dintre acestea:

1. A dormi cu un câine sau o pisică în pat

Mulţi oameni care împart patul cu un animal de companie sau au obiceiul de a-şi săruta câinele sau pisica nu au nici cea mai mică idee că această dovadă de afecţiune îi poate îmbolnăvi grav. Pe lista bolilor se află infecţia MRSA (o variantă recentă de bacterie Stafilococus aureus, rezistentă la antibiotici) şi meningita, potrivit unui studiu publicat în februarie 2011 de jurnalul Emerging Infectious Diseases.

Autorii studiului au precizat că, menţinând sănătatea animalului de companie, prin vizite regulate la medicul veterinar, se poate reduce riscul îmbolnăvirilor.

2. Compensarea unei diete haotice cu exerciţiul fizic

Câteva minute în plus la sala de fitness nu vor putea să compenseze pentru părjiturile mâncate seara, este vestea a două studii recente care infirmă teoria potrivit căreia sportul ajută la slăbit. Rata metabolismului bazal al unei persoane, care determină câte calorii vor fi arse în fiecare zi, scade pe măsură ce persoana piere din greutate.

Acest lucru e valabil şi în cazul persoanelor care fac zilnic sport. În concluzie, a mânca mai puţin ajută mai mult persoanele care vor să slăbească, decât exerciţiul fizic necoordonat cu dieta. Ceea ce nu ştirbeşte deloc importanţa exerciţiului fizic pentru starea generală de sănătate.

3. Adormirea „tehnologizată”

Un segment semnificativ de indivizi din ţările dezvoltate şi-au făcut un obicei din a adormi cu un aparat elecrocasnic pornit – fie că e vorba de televizor, computer sau MP3 player.

Oamenii de ştiinţă avertizează însă că expunerea cronică la lumină, noaptea, creşte riscul de cancer la sân, obezitate şi depresie. Aceasta deoarece expunerea la lumină artificială, în timpul nopţii, întrerupe ritmul natural al organismului şi suprimă secreţia hormonului melatonină, care facilitează somnul, explică o declaraţie a grupului american Medical Association. Asociaţia a adoptat, în luna iunie, o declaraţie prin care a denunţat efectele adverse ale expunerii a lumină excesivă în timpul nopţii, incluzând aici şi folosirea mijloacelor electronice în ora de dinainte de culcare.

Potrivit Health News Daily, nu mai puţin de 56% dintre adolescenţi (13-18 ani) şi 42% dintre tinerii cu vârste între 19 şi 29 de ani trimit sms-uri în ora premergătoare culcării.

4. Dependenţa de aspectul bronzat al pielii

Publicaţia Addiction Biology a dezvăluit că bronzarea artificială, la un salon cu pat solar poate să dea dependenţă. Persoanele care folosesc solarul experimentează schimbări în centri de recompensă a creierului care imită modelele de reacţie în cazul dependenţei de droguri. Tomografiile au arătat cum creierele persoanelor cărora le place să se bronzeze pot chiar să facă diferenţa între razele ultraviolete naturale şi cele artificiale.

Cercetătorii descurajează şi folosirea de spray-uri pentru bronzare deoarece şi acestea au riscuri asociate precum introducerea de substanţe chimice nocive în sânge. Aceste substanţe pot chiar să provoace mutaţii genetice, susţine un studiu de laborator, care mai trebuie verificat pe subiecţi umani înainte de a fi complet validat.

5. Consumul de răcoritoare

Fie că e vorba de sucuri acidulate, de limonadă sau chiar şi sucuri de fructe, oamenii de ştiinţă au avertizat că acestea îngraşă cu uşurinţă. Trei studii publicat în sepembrie în New England Journal of Medicine vin să întărească această ipoteză.

În plus, spun oamenii de ştiinţă, persoanele predispuse genetic la obezitate se expun unui risc mult mai mare de a se îngrăşa ca urmare a consumului de băuturi dulci. Acesta este şi motivul pentru care autorităţile din New York au interzis vânzarea de răcoritoare în doze mari.

6. Compensarea un stil de viaţă dezordonat prin ingestia de vitamine

Un studiu efectuat pe 200.000 de subiecţi şi publicat în Psychological Science a arătat nu doar că suplimentele alimentare cu vitamine nu prelungesc viaţa, ci şi că, din contră, o pot scurta. Acest lucru se întâmplă fiindcă, spun autorii studiului, oamenii care iau vitamine au „iluzia invulnerabilităţii”. Subiecţii intervievaţi pentru studiu luau, mai degrabă mese de tip bufet, decât o masă organică şi făceau mai puţin exerciţiu fizic.

7. Consumul de cafea

Pe lângă efectul acid asupra stomacului consumul de cafea este asociat, proporţional cu cantitatea consumată, cu anxietatea, iritabilitatea, insomnia şi poate chiar să genereze halucinaţii. Oamenii de ştiinţă avertizează că inima poate chiar să cedeze la mai mult de 10, 11 ceşti de cafea pe zi, spun oamenii de ştiinţă citaţi de LiveScience.