Cercetări ştiinţifice, pentru un jogging mai eficient

146

Dacă vrei să începi să faci jogging sau ţi-ai propus să alergi mai repede decât o făceai până acum, descoperiri recente ale cercetătorilor americani te pot ajuta să fii mai eficient.

O serie de studii mai vechi au relevat că omul este o fiinţă fiziologic leneşă. Mai concret, folosind o bandă de alergare şi diferiţi parametri variabili, cercetătorii americani au descoperit că oamenii tind să consume cât mai puţină energie, indiferent de activitatea fizică pe care o desfăşoară. Aceasta se traduce prin faptul că atunci când mergem sau alergăm, corpul are o anumită cadenţă (ce se măsoară în lungimea şi frecvenţa paşilor) care me permite ca, indiferent de viteza la care alergăm, energia consumată să fie cea mai mică posibilă.

Aceasta fiind premisa de lucru de la care au pornit cercetătorii, ei au dorit să descopere dacă această cadenţă poate fi modificată în ajutorul alergătorului, astfel încât exerciţiul fizic să fie mai eficient. În primă instanţă, testele efectuate pe banda de alergare, cu o viteză mai mică sau mai mare au demonstrat o incapacitate de a „reseta şi convinge" creierul să renunţe la ritmul învăţat şi memorat, astfel încât să alergarea să fie mai eficientă. În ceea ce priveşte această memorie a creierului, cercetătorii nu au reuşit să afle mecanismul din spatele ei.

Însă ulterior, cercetătorii de la Universitatea British Columbia au reuşit să identifice un semnal care să poată să se suprapună peste tendinţa corpului de a reveni la cadenţa cunoscută. Semnalul a fost dat cu ajutorul unui metronom, care bate într-un ritm alert. Astfel, cercetătorii au descoperit că mărimea paşilor alergătorilor a crescut sau a scăzut doar prin ascultarea unui ritm lent sau accelerat al metronomului. De aceea, cercetătorii sugerează că ascultarea unor melodii cu un ritm mai alert este un mijloc de creştere a eficienţie alergării şi unui consum mai mare de energie, arată New York Times.