De ce a interzis CNA reclama la Rama

100

Multă lume a rămas surprinsă de decizia de marţi a Consiliului Naţional al Audiovizualului prin care a interzis difuzarea la televizor a unor spoturi pentru margarina Rama, neînţelegând clar care au fost motivele care au stat în spatele acestei decizii.

CNA a constatat că spotul din campania publicitară „Campioni la micul dejun", în care apare Nadia Comăneci, nu respectă dispoziţiile aliniatelor 2 și 3 ale art. 120 din Codul audiovizualului. În aliniatul 2 se precizează că „nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă", iar aliniatul 3 interzice folosirea celebrităţilor, personalităţilor sau medicilor în reclame la produse pentru minori.

Aceasta nu este prima decizie pe care CNA o ia cu privire la spoturile în care se promovează margarina Rama. Încă din 25 februarie 2010, când CNA a analizat trei spoturi la Rama, în care apăreau dr. Gabriela Berechet, Anca Ţurcașiu și Nadia Comăneci, împreună cu fiul ei, s-a atras atenţia asupra faptului că mesajul spoturilor nu este complet și este de natură a induce în eroare consumatorii.

Concluzia a fost luată după ce au fost analizate și punctele de vedere transmise de Institutul Naţional de Sănătate Publică Bucureşti, de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi de Consiliul Român pentru Publicitate. CNA a apreciat că „în condiţiile în care publicul nu este informat cu privire la faptul că efectul benefic se obţine în condiţiile unui consum zilnic de maximum 20 de grame de margarină, aşa cum se recomandă într-o alimentaţie sănătoasă … o astfel de omisiune poate încuraja, per a contrario, un consum exagerat de margarină, fapt dăunător sănătăţii."

Astfel, fuseseră încălcate dispoziţiile art. 114 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, care precizează că „(1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa: a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, cantităţii, durabilităţii, originii sau provenienţei, precum şi a metodelor de fabricaţie ori de producţie."