Cum influenţează campaniile de marketing pentru tutun comportamentul copiilor

12

Mai mult de jumătate dintre copiii de cinci și șase ani provenind din ţări cu venituri medii și mici pot recunoaște cel puţin un logo al unui brand de ţigări, atrag atenţia cercetătorii americani într-un studiu publicat în jurnalul de specialitate Pediatrics.

Studiul efectuat de cercetătorii de la Școala de Sănătate Publică Johns Hopkins Bloomberg din Baltimore a inclus 2.400 de copii de cinci și șase ani din Brazilia, China, Rusia, Nigeria, Pakistan și India. Aceștia au fost rugaţi să asocieze pozele unor logouri cu produsele aferente lor. Opt dintre aceste logouri aparţineau unor branduri de ţigări.

În urma rezultatelor, cercetătorii au observat că 68% dintre participanţi au putut identifica cel puţin unul dintre brandurile de ţigări prezentate. În timp ce, în Rusia, jumătate dintre copii au identificat corect cel puţin un logo al unui produs pe bază de tutun, numărul copiilor din China care au făcut acest lucru a atins 86 de procente.

Totodată, specialiștii au descoperit că expunerea la ţigări nu se petrece numai acasă, ci poate fi provocată și prin intermediul altor medii, precum reclamele publicate prin mijloace print sau digitale. Astfel, în cazul copiilor din Brazilia, Pakistan și Rusia, cercetătorii au descoperit o legătură între recunoașterea brandurilor de ţigări de către copii și faptul că unul dintre persoanele cu care locuiește acesta fumează. Totodată, însă, în China, Nigeria și India, această conexiune a fost slabă. De exemplu, în China, cunoașterea brandurilor de ţigări de către copii a fost asociată cu expunerea la aceste produse prin intermediul reclamelor.

Oamenii de știinţă precizează faptul că rezultatele ar putea să nu arate totuși o tendinţă valabilă la nivel naţional pentru fiecare ţară inclusă în studiu. Acest lucru este cauzat de faptul că participanţii proveneau dintr-o singură regiune rurală sau urbană. Ei punctează însă că participanţii au fost aleși astfel încât să reprezinte modelul tipic de copil, nu pe cei care ar putea fi, cel mai probabil, mult mai expuși marketingului de ţigări decât restul (copii provenind din familii bogate sau comunităţi cosmopolite).

Cercetătorii atrag atenţia asupra necesităţii adoptării unor măsuri eficiente pentru a reduce expunerea copiilor la mesajele transmise de campaniile de marketing pentru ţigări. În acest sens, ei sugerează metode precum îndepărtarea logo-urilor de pe pachetele de ţigări sau comercializarea lor în ambalaje neinscripţionate, stabilirea unor distanţe minime între locurile care comercializează ţigări și zonele intens frecventate de copii și limitarea mesajelor care promovează consumul de produse pe bază de tutun prin intermediul mass-media.