Imagini șocante pe noile pachete de ţigări

432

Dinţi tocaţi, gingii negre, plămâni afectaţi și cadavre de fumători vor apărea pe noile pachete de ţigări din America. Imaginile macabre fac parte dintr-un set de 9 etichete promovate oficial într-o campanie în care se folosește teama și dezgustul pentru descurajarea fumătorilor americani.

Food and Drug Administration a anunţat ieri, 21 iunie, cea mai mare schimbare pe pachetele de ţigări americane din ultimii 25 de ani. În setul de imagini vor fi și fotografia unui fumător cu mască de oxigen și a unei mame cu un copil mic. O altă imagine va avea imaginea unui bărbat care își arată tricoul clasic pe care scrie „Renunţ".

Avertismentele vor ocupa jumătate din fiecare faţă a pachetului de ţigări. Ele trebuie să apară și în reclame în proporţie de 20%. Producătorii de ţigări trebuie să prezinte, prin rotaţie, fiecare din cele 9 etichete. Data limită până la care trebuie să se conformeze este septembrie 2012.

„Aceste etichete sunt ilustraţii foarte concrete ale riscului fumatului, imagini cinstite și cu un puternic impact", explică ministrul sănătăţii, Kathleen Sebelius. „Cu aceste avertismente fiecare om care ia un pachet de ţigări va ști exact ce riscuri își asumă. Vrem ca adolescenţii să înţeleagă că fumatul e „nașpa", nu „marfă", și că nu e nimic interesant în el." Ministrul sănătăţii afirmă că pierderile aduse de fumat economiei americane sunt de 200 de miliarde de dolari anual, atât prin costuri de servicii de sănătate cât și prin pierderea forţei de muncă.

Președintele American Cancer Society, John R. Seffrin, spune că etichetele au potenţialul de „a-i încuraja pe adulţi să renunţe la viciul fumatului și să-i descurajeze pe tineri să înceapă să fumeze." David Hammond, cercetător la University of Waterloo din Canada, care a cooperat cu designerii de la FDA pentru noile etichete, afirmă că deși sunt șocante, sunt necesare. „Nu vorbim despre lucruri care să placă oamenilor." Legalitatea noii măsuri e deja contestată, companiile producătoare de ţigări acuzând faptul că brandurile lor nu vor mai fi vizibile, fiind așezate undeva în partea inferioară a pachetelor.

Primul avertisment care a apărut pe un pachet de ţigări în America a fost în 1965 și conţinea textul „Ţigările pot dăuna sănătăţii". În anii '80 au apărut mesaje mult mai explicite, în care se atrage atenţia cu privire la faptul că ţigările pot produce cancer, boli de inimă și alte afecţiuni. Totuși mesajele nu au avut elemente grafice, ci doar un text într-un mic chenar.

FDA speră ca noile etichete să reducă cu 213.000 numărul fumătorilor în 2013. Aproximativ 20% dintre americani fumează, adică 46 de milioane de oameni, iar 443.000 mor anual din pricina acestui flagel. În 2011 aproximativ 14% dintre cazurile de cancer din SUA vor fi reprezentate de cei 221.000 de americani care vor fi diagnosticaţi cu cancer pulmonar. Aproximativ 157.000 vor muri de cancer pulmonar anul acesta în SUA. La nivel global, în fiecare an fumatul ucide 6 milioane de oameni, 10% dintre aceștia fiind victime ale fumatului pasiv.

Peste 40 de ţări au aderat la politica de a inscripţiona mesaje de avertizare pe pachetele de ţigări. Conform unui studiu al OMS, majoritatea fumătorilor au văzut mesajele și peste 25% dintre ei au spus că acestea i-au pus pe gânduri. În anul 2000 Canada a introdus imagini șocante cu o femeie gravidă care fumează, un părinte fumând cot la cot cu copilul său, sau o ţigaretă îndoită pentru a sugera impotenţa.

Diferite studii arată că oamenii se decid să renunţe la fumat în urma conștientizării riscurilor reale. Un om care fumează un pachet pe zi va vedea imaginile de aproximativ 7000 de ori pe an. Din păcate, însă, în Europa și în alte ţări s-au inventat husele pentru pachetele de ţigări care să mascheze imaginile sau mesajele nedorite.