Carnea roşie scurtează viaţa. De unde să ne luăm proteinele?

626

O dietă bogată în carne roşie (carne de vită, de porc, de vânat, de oaie) poate scurta speranţa de viaţă, avertizează o echipă de cercetători de la Harvard Medical School. În urma unui studiu efectuat pe mai mult de 120.000 de persoane, cercetătorii au semnalat că persoanele care consumă de carne rosie prezintă un risc crescut de deces, cancer şi probleme cardiace.

Înlocuirea cărnii roşii cu peşte, pui sau fructe în coajă lemnoasă ar reduce riscurile, spun autorii.

Reprezentanţi ai British Heart Foundation au declarat că oamenii ar trebui să consume carne roşie doar ca parte a unei diete echilibrate.

Cercetătorii au analizat date despre 37.698 de bărbaţi culese între 1986 şi 2008, şi despre 83,644 de femei, între 1980 şi 2008.

Studiul a constatat că “un aport mai mare de carne roşie a fost asociat cu un risc semnificativ crescut de mortalitate, boli cardiovasculare şi cancer.” În plus,”această asociere a fost mai vizibilă în cazul cărnii roşii procesate, decât în cazul celei neprocesate.”

Ce au observat oamenii de ştiinţă a fost că adăugarea poate creşte riscul de deces cu 13%, riscul de boli cardiovasculare fatale cu 18% şi riscul de mortalitate cauzată de cancer cu 10%. Cifrele pentru carnea procesată au fost şi mai mari, de 20% pentru mortalitate generală, 21% pentru deces de probleme cardiace şi de 16% pentru mortalitatea provocată de cancer.

Cercetătorii au sugerat că grăsimile saturate din carnea roşie ar putea fi în spatele riscului cardiovascular crescut şi că sodiul utilizat în prelucrarea cărnii “poate creşte riscul de boli cardiovasculare, prin efectul său asupra tensiunii arteriale”.

Specialiştii sunt de părere că şi fierul din compoziţia cărnii poate fi un factor de risc pentru cancer, deoarece acesta poate produce compuşi care deteriorează celulele.

În plus, “în timpul prăjirii, sunt generate substanţe cancerigene, care suprasolicită pancreasul”, avertizează prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, într-un material publicat în Jurnalul Naţional. “O dietă monotonă, bazată numai pe carne roşie, poate provoca gută, cancer de colon,” susţine medicul.

Acest risc scade cu 7% – 19% dacă acest tip de carne este înlocuit cu peşte sau pasăre, în funcţie de alimentul de substituţie, precizează An Pan de la Facultatea de sănătate publică a Universităţii Harvard (Massachusetts, nord-est), principalul autor al studiului publicat în ediţia online a Archives of Internal Medicine.

Victoria Taylor, nutriţionist în cadrul British Heart Foundation, a declarat: “carne roşie mai poate fi consumată ca parte a unei diete echilibrate.” Specialistul a sfătuit însă utilizarea unei cărni cât mai degresate, gătite prin metode mai sănătoase, precum grătarul. Nutriţionistul a sugerat de asemenea diversificarea dietei, astfel încât aportul de proteine să provină şi din alte surse: peşte, pui, fasole, linte.

Pe vegetarieni însă acest sfat nu îi mulţumeşte. Mai ales că se cunoaşte: după alcoolism şi fumat, consumul de carne este cea mai răspândită cauză de mortalitate în ţările din Europa, SUA, Australia.

În plus, consumul de carne nu are doar consecinţe asupra sănătăţii noastre, ci şi asupra ecosistemului în care trăim. O persoană ar putea face duş zilnic, un an de zile, cu aceeaşi cantitate de apă necesară producerii unui singur kilogram de carne.

Păşunile pentru vite ocupă deja o treime din suprafaţa cultivabilă a planetei. Din 1970, mai mult de 20 milioane de hectare de păduri tropicale au fost transformate în păşuni pentru vite.

Pe aceeaşi suprafaţă de pământ necesară producerii unui kilogram de carne ar putea fi recoltate în aceeaşi perioadă de timp 200 kg de roşii sau 160 kg de cartofi.

De unde îşi iau vegetarienii proteinele?

Vegetarienii susţin că există o mulţime de preparate vegetariene bogate în proteine, care pot să asigure un aport optim atât pentru un vegetarienii obişnuiţi, cât şi pentru cei care fac sport.

Surse vegetale de proteine complete

– soia- quinoa- alge (spirulina etc.)

Surse vegetale de proteine

– cereale – grâu, orz, porumb, orez- legume cu frunze verzi – spanac- leguminoase – fasole, mazăre- nuci, castane, alune, seminţe în general- fructe şi legume – conţin cantităţi mici de proteine

Discuţiile privind toxicitatea cărnii roşii nu sunt noi, deşi jurnaliştii CNN susţin că studiul publicat de de cercetătorii de la Harvard Medical School este primul care semnalează diminuarea duratei de viaţă din cauza consumului de carne. Fundaţia Mondială de Cercetare a Cancerului (World Cancer Research Fund) a început în 2007 o dezbatere globală şi a publicat un studiu care a identificat carnea drept un factor de risc pentru diferite forme de cancer, informează Mediafax.