Câte porţii de fructe și legume ar trebui să consumi zilnic pentru a trăi mai mult?

1554

Un grup de cercetători a descoperit care este cantitatea optimă de fructe și legume proaspete pe care ar trebui să o consumăm zilnic pentru a ne micșora riscul de a muri prematur. „Formula magică" este „2+5".

Experţii de la University College London au analizat obiceiurile alimentare a peste 65.000 de englezi, care au participat la Health Survey for England în perioada 2001-2013. Rezultatele au arătat că cei care au consumat cel puţin șapte porţii de fructe și legume proaspete și-au diminuat astfel riscul de deces prematur cu circa 42%, comparativ cu persoanele care mâncau mai puţin de o porţie pe zi. Aceeași cantitate a redus riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare cu 31%, dar și a cancerului, cu până la 25%.

De asemenea, concluziile studiului încurajează adoptarea regulii de „2+5″, adică un consum zilnic de două porţii de fructe și cinci porţii de legume. Această metodă a fost propusă de guvernul din Australia sub numele de „Go for 2 + 5″. Potrivit coordonatoarei studiului, dr. Oyinlola Oyebode, o porţie de fructe sau legume are în jur de 80 de grame, scrie BBC.

„Cu toate acestea, oamenii nu ar trebui să se simtă descurajaţi de o ţintă atât de mare precum șapte. Indiferent de punctul de pornire, întotdeauna merită să mănânci mai multe fructe și legume”, adaugă experta. Rezultatele au arătat că un consum între 5 şi 7 porţii de fructe și legume pe zi au diminuat pericolul de a muri prematur cu 36%, în timp ce 1-3 porţii au redus acest risc cu 14 procente. Pentru stabilirea acestor rezultate, au fost luaţi în calcul o parte din factorii care ar putea crește riscul de deces, precum indicele de masă corporal, nivelul de activitate fizică sau fumatul.

În același timp, experţii au observat că legumele proaspete au avut cel mai puternic efect de micșorare a riscului de deces, de 16%, în raport cu fructele care au contribuit în acest sens cu circa 4%. „Legumele au un efect mai mare decât fructele, dar fructele fac totuși o diferenţă reală”, precizează dr. Oyebode care încurajează astfel consumul de fructe. În cazul sucurilor de fructe însă, nu au fost observate efecte de reducere a riscului mortalităţii.

Totodată, fructele congelate și cele conservate au crescut pericolul de deces. Specialiștii bănuiesc că cele din conservă ar fi produs acest efect, deoarece sunt mult mai populare în Europa, în raport cu cele congelate. „Cele mai multe fructe la conservă au un nivel ridicat de zahăr, iar variantele mai ieftine sunt mai degrabă ambalate în sirop, nu în suc de fructe”, a explicat dr. Oyebode.

Există însă și voci critice care susţin că rezultatele cercetării ar putea fi influenţate și de alţi factori care ţin de stilul de viaţă, scrie BBC. Prof. Tom Sanders, de la King’s College London, punctează că riscul scăzut de deces observat în cazul persoanelor care consumă mai multe fructe și legume ar putea fi datorat faptului că acest grup este mai bine educat și mult mai atent la sănătatea personală.

Și autorii studiului menţionează că există o serie de factori care nu au fost luaţi în considerare și care ar putea influenţa rezultatele, precum consumul de sare sau numărul de calorii consumate, scrie Live Science. Cu toate acestea, ei menţionează că „odată cu înmulţirea dovezilor legate de beneficiile pentru sănătate, factorii de decizie politică ar trebui să ia în considerare iniţiative mai largi de promovare a consumului de fructe și legume, în special legume și salată”.

Foto: stockvault.net