Dieta afectează fericirea femeilor

235

În comparaţie cu bărbaţii, femeile ar putea avea nevoie de o dietă mult mai bogată în nutrienţi pentru a-și menţine sănătatea emoţională, arată un nou studiu realizat de Universitatea Binghamton.

Deja mai multe studii au indicat faptul că diferenţele anatomice și funcţionale dintre creierul bărbatului și creierul femeii pot dicta susceptibilitatea de a suferi de boli mintale, însă nu se cunosc foarte multe lucruri despre rolul tiparelor dietetice în sănătatea psihică specifică unui sex.

O echipă de cercetători condusă de Lina Begdache, profesoară la Universitatea Binghamton, a analizat un grup de 563 de participanţi, 48% bărbaţi și 52% femei, și a conchis că sănătatea emoţională a femeilor este mult mai sensibilă la deficienţe nutritive decât cea a bărbaţilor.

„Aceste rezultate ar putea explica de ce femeile au un risc dublu de a fi diagnosticate cu anxietate și depresie și de ce suferă pentru mai mult timp decât bărbaţii. Alimentaţia din ziua de azi este bogată în energie, dar săracă în nutrienţi care să sprijine funcţionalitatea creierului”, a explicat Begdache. „Femeile s-ar putea să aibă nevoie de un spectru mult mai larg de nutrienţi care să le sprijine dispoziţia”, mai spune ea.

În alte studii, Bedgache a mai arătat că impactul alimentaţiei este diferit la grupe de vârste diferite. Dispoziţia tinerilor adulţi între 19 și 29 de ani pare să fie mai dependentă de alimente care cresc disponibilitatea unor precursori importanţi ai unor hormoni și neurotransmiţători din creier, adică de produsele din carne. Adulţii de peste 30 de ani, în schimb, sunt mai afectaţi de prezenţa antioxidanţilor (fructe) și de abstinenţa de la alimente care activează eronat sistemul simpatic nervos, cum ar fi cafeaua și alimentele cu indice glicemic ridicat.

Studiile despre impactul alimentaţiei asupra bunăstării emoţionale sunt însă doar la început. Din cauza prevalenţei diagnosticelor de anxietate și depresie, lucrurile au început să se miște și în acest domeniu, însă alimentaţia încă nu figurează printre soluţiile pe care un terapeut le-ar recomanda pentru aceste probleme medicale. Nu există încă niciun studiu care să fi dovedit că o alimentaţie nesănătoasă cauzează depresie și niciun studiu care să fi dovedit că o alimentaţie sănătoasă vindecă depresia.

Încă nu s-a realizat niciun experiment în care oameni diagnosticaţi cu depresie să fie direct trataţi cu o schimbare alimentară. Cel mai relevant și mai citat studiu, care a fost publicat anul trecut în jurnalul BMC Medicine, arată doar că alimentaţia poate îmbunătăţi starea unui pacient care primește deja un tratament medicamentos sau care face terapie pentru problemele respective.

După cum am explicat și în articolul Ce poate și ce nu poate face dieta pentru depresie, dacă alimentaţia singură ar putea preveni depresia, nicio persoană care urmează o alimentaţie sănătoasă, adică mediteraneeană, japoneză sau nordică sau o variaţie a lor, nu ar trebui să sufere de depresie. Or, nu este cazul. Prin comparaţie, deja există dovezi substanţiale că sportul este eficient în prevenirea și tratarea depresiei, subliniază Allan Frances, fost director al Departamentului de Psihiatrie al Universităţii Duke.