Dieta mediteraneeană ajută în depresie

178

În vederea îmbunătăţirii aspectului fizic, oamenii își schimbă adesea stilul de viaţă și alimentaţia. În cel mai recent studiu publicat în jurnalul Molecular Psychiatry, cercetătorii au arătat însă că ceea ce mâncăm are o influenţă directă și asupra sănătăţii mintale, nu numai asupra sănătăţii fizice.

Alimentaţia mediteraneeană este o dietă caracteristică zonei mediteraneene, bazată pe consumul de legume, zarzavaturi, fructe proaspete sau uscate, pește, grăsimi sănătoase, precum ulei de măsline, fructe cu coajă lemnoasă, fasole, cereale integrale și brânză feta. Acest tip de alimentaţie contribuie la sănătatea memoriei și previne declinul cognitiv asociat vârstei. Totodată, potrivit cercetătorilor, persoanele care urmează acest tip de dietă au un risc cu 33% mai mic de a fi diagnosticate cu depresie. Această boală afectează 300 de milioane de oameni din întreaga lume și se estimează că aproximativ 1 trilion de dolari se pierd anual din cauza productivităţii scăzute cauzate de depresie și de tulburările de anxietate, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.

În urma revizuirii sistematice a 41 de articole știinţifice privind dieta și depresia (inclusiv 20 de studii longitudinale și 21 de studii transversale), cercetătorii au ajuns la concluzia că alimentaţia mediteraneeană reprezintă cea mai bună alegere pentru menţinerea sănătăţii mintale. „Adoptarea unei alimentaţi sănătoase, în special a celei mediteraneene tradiţionale, sau evitarea unei diete cu potenţial inflamator pare să ofere un anumit grad de protecţie împotriva depresiei”, au concluzionat oamenii de știinţă.

Persoanele ale căror diete erau bogate în alimente inflamatorii, cum ar fi carnea procesată, grăsimile trans și alcoolul, au avut mai multe riscuri de a avea episoade depresive. O dietă pro-inflamatorie poate induce inflamaţia sistemică, iar acest lucru poate crește direct riscul de depresie, a precizat Camille Lassale, cercetător asociat la Departamentul de Epidemiologie și Sănătate Publică al University College, din Londra.

„Am știut de ceva timp că ceea ce mâncăm poate influenţa sănătatea noastră fizică, dar impactul asupra sănătăţii mintale și în special asupra depresiei nu a fost evaluat anterior în mod cuprinzător”, a declarat Brendon Stubbs, lector de psihologie și neuroștiinţă la King’s College, Londra. Cercetătorii au descoperit existenţa mai multor factori care cauzează leziuni ale creierului, cum ar fi stresul oxidativ, rezistenţa la insulină și inflamaţia, iar acestea pot fi controlate și prin intermediul alimentaţiei.

Cu toate acestea, „dovezile actuale nu sunt suficiente pentru a dovedi că dietele pe bază de plante pot preveni depresia”, a declarat Naveed Sattar, profesor de medicină metabolică la Universitatea din Glasgow. Criticii sunt de părere că acea concluzie a oamenilor de știinţă care susţin că „îmbunătăţirea alimentaţiei ar putea fi o strategie de tratament eficace și accesibilă” este precoce și nesusţinută de un consens știinţific. Cu alte cuvinte, dacă doar alimentaţia ar putea contribui la prevenirea depresiei, atunci nicio persoană care a adoptat o alimentaţie sănătoasă, de exemplu cea mediteraneeană, japoneză sau nordică, nu ar trebui să sufere de depresie.

Nimeni însă nu contestă beneficiile unei diete sănătoase, echilibrate. Dieta mediteraneeană contribuie la diminuarea cu 40% a insuficienţei cognitive. Având la bază un complet de grăsimi sănătoase pentru creier, alimentaţia mediteraneeană ajută la prevenirea demenţei. Cercetătorii au ajuns de asemenea la concluzia că dieta mediteraneeană poate contribui la combaterea cancerului – per ansamblu, persoanele care au adoptat o dietă mediteraneeană au o rată a mortalităţii de cancer cu 13% mai mică, comparativ cu restul oamenilor. În mod specific, acest tip de alimentaţie diminuează riscul de cancer de sân, cancer colorectal, cancer gastric, cancer de ficat, cancer cerebral și cancer de gât. De asemenea, reduce riscul apariţiei bolilor cardiovasculare, inclusiv a bolilor coronariene, a infarctului miocardic și a accidentului vascular cerebral. Acest lucru se datorează efectelor pozitive ale dietei mediteraneene asupra factorilor de risc cardiovascular, prin echilibrarea hipertensiunii arteriale, a trigliceridelor și a colesterolului.