Poţi oricând să îţi prelungești viaţa trecând la dieta mediteraneeană

388

Beneficiile dietei mediteraneene sunt bine studiate și binecunoscute, iar ultimele studii arată că nu există o limită de vârstă de la care acestea să nu își mai facă simţită prezenţa, inclusiv beneficiul de a trăi câţiva ani în plus.

Beneficiile dietei mediteraneene sunt bine studiate și bine cunoscute, iar ultimele studii arată că nu există o limită de vârstă de la care acestea să nu își mai facă simţită prezenţa, inclusiv beneficiul de a trăi câţiva ani în plus.

Cu toţii știm că alimentaţia mediteraneeană este bună pentru sănătate, dar sunt destul de puţine studii care se axează pe beneficiile observate la persoanele în vârstă”, spune Marialaura Bonaccio, epidemiolog la Institutul Neurologic Mediteraneean și autoare a unui studiu care arată că, și adoptată târziu, această dietă poate prelungi viaţa prin scăderea riscului de deces.

Studiul publicat în British Journal of Nutrition a analizat 5.200 de persoane cu vârste peste 65 de ani din regiunea Molise, Italia, recrutate în perioada 2005-2010 și reevaluate în 2015, timp în care 900 dintre ele muriseră. Rezultatele au arătat că aceia care au urmat cel mai îndeaproape o dietă mediteraneeană aveau un risc de deces cu 25% mai scăzut decât ceilalţi, chiar și atunci când s-au luat în considerare alţi factori, precum nivelul de activitate, statutul socioeconomic, fumatul și indicele de masă corporală.

Încercând să vadă dacă anumite componente ale alimentaţiei sunt în mod particular legate de acest efect de reducere a riscului de mortalitate, cercetătorii au descoperit că oricare dintre următorii factori – o creștere a grăsimilor saturate; scoaterea peștelui din alimentaţie; reducerea cantităţii de cereale – are un efect negativ asupra reducerii riscului de mortalitate. Cu toate acestea, chiar și în aceste condiţii, cercetătorii spun că dieta are efecte benefice și ar trebui urmată. Rezultatele sunt susţinute de alte șase studii vizând acest grup de vârstă și care sugerează o scădere cu 5% a riscului de deces pentru fiecare punct de aderenţă la dietă.

„Dacă adopţi un stil de viaţă sănătos când ești tânăr, probabil beneficiile vor fi mai mari. Dar chiar dacă ești în vârstă când adopţi un stil de viaţă sănătos, inclusiv o dietă sănătoasă, poţi trăi mai mult”, conchide Bonaccio.

Dieta mediteraneeană și dieta nordică sunt cele mai recomandate diete pentru a contracara fenomenul răspândirii bolilor noncomunicabile (BNC), cunoscute de asemenea și ca maladii cronice, sau maladii ale stilului de viaţă. Cele mai des întâlnite forme ale acestor boli sunt afecţiunile cardiovasculare, cancerul, afecţiunile respiratorii cronice și diabetul. Aceste boli sunt responsabile pentru 68% din totalul anual de decese la nivel mondial, iar, conform celui mai recent studiu OMS, numărul de decese cauzate de BNC se preconizează să crească, de la 38 de milioane, în 2012, la 52 de milioane, în 2030.

Alimentaţia mediteraneeană este caracterizată de o mare apetenţă pentru fructe, legume, nuci, cereale și ulei de măsline, o apetenţă moderată pentru pește și pui și o apetenţă scăzută pentru lactate, carne roșie, carne procesată și dulciuri. Factori sociali și culturali sunt strâns legaţi de cei culinari în dieta mediteraneeană, mesele lungi și lente în compania familiei sau a prietenilor și perioadele de siestă de după contribuind la beneficiile acestei alimentaţii asupra sănătăţii. Dieta mediteraneeană are o asociere directă cu scăderea incidenţei cancerului, a bolilor cognitive, a celor cardiovasculare, cât și a obezităţii și a diabetului de tip 2.

Dieta nordică împărtășește multe dintre caracteristicile celei mediteraneene, dar se concentrează în jurul produselor locale din Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia și Suedia. Se consumă multe fructe, în special fructe de pădure, pește gras (somon, hering, macrou), pește slab, legume și leguminoase și cereale integrale. O diferenţă notabilă între cele două diete este folosirea uleiului de rapiţă în locul uleiului de măsline. Această alimentaţie, deși mai puţin studiată decât cea mediteraneeană, și-a arătat beneficiile în reducerea factorilor de risc pentru bolile cardiovasculare și pentru diabet.