Producătorii de junk-food momesc copiii cu jucării

142

Aproximativ 50% dintre copii spun că mâncarea este mai bună dacă ambalajele sau pachetele în care este vândută sunt decorate cu personaje din desene animate, conform unui studiu, anunţă CNN. Atunci când sunt lăsaţi să aleagă mâncarea pe care o preferă, majoritatea copiilor aleg mâncarea din pachetele cu personaje animate.

   

    „Folosirea personajelor de film şi televiziune pe pachetele cu alimente „este gândită să acceseze anumite sentimente, amintiri şi asocieri mentale", declară Thomas Robinson, profesor de sănătate a copilului la Şcoala de Medicină a Universităţii Stanford. „Dacă asociezi anumite produse cu lucruri care sunt considerate de altfel amuzante, asta va face acele produse să pară mai de dorit."

    Shrek, exploratoarea Dora, Scooby Doo şi alte personaje de desene animate îi încurajează pe copii să consume hrană nesănătoasă. Personajele animate sunt asociate cu precădere produselor nesănătoase, fapt ce îi îngrijorează pe specialiştii care observă efectul magnetic pe care acestea le au asupra copiilor. Deşi personaje ca Dora sau SpongeBob SquarePants au fost folosite şi în reclame pentru fructe şi alimente vegetale, de cele mai multe ori, aceste personaje sunt folosite pentru a face publicitate la bomboane, snacksuri şi chipsuri.

    Companiile producătoare de alimente cheltuiesc 1,6 miliarde de dolari, anual, pentru a câştiga atenţia copiilor. Aproximativ 13% din această sumă este investită pentru cumpărarea dreptului de folosire a unor personaje animate în strategiile de marketing, potrivit Comisiei Federale de Comerţ.

    „Vânzătorii ştiu că personajele de desene animate vând produsele alimentare; de aceea le şi folosesc", a declarat Marion Nestle, profesor de nutriţie şi sănătate publică la Universitatea din New York.

    Personajele din desene animate sau din filme sunt folosite de ani de zile pentru a face reclamă diverselor produse alimentare. Totuşi, până acum s-au realizat puţine studii care să analizeze modul în care acestea influenţează alegerile copiilor atunci când este vorba de mâncare. Chiar dacă părinţii nu intenţionează să le cumpere hrană nesănătoasă, „copiii pot fi foarte, foarte persuasivi", spune Christina Roberto, de la Universitatea Yale, autoare a studiului. „Ei le văd [produsele cu personaje animate] şi le doresc, şi este dificil să porţi această luptă în magazin."

    Asociaţia Americană de Psihologie şi alte instituţii similare au cerut eliminarea oricăror forme de reclamă pentru produsele alimentare destinate copiilor. „Copiii mici, în special aceia cu vârste sub 7 şi 8 ani, chiar nu înţeleg intenţiile persuasive ale marketingului. Lucrul acesta este, în mod evident, ceva nedrept şi ceva de care ar trebui să îi protejăm pe copii, aşa cum îi protejăm şi de alte lucruri despre care credem că depăşesc capacitatea lor de cunoaştere, cum ar fi pornografia", a mai spus Thomas Robinson.

    Există însă şi desene animate cu caracter educativ, cum ar fi de exemplu Lazy Town, distribuit pe DVD, de Gazeta Sporturilor, la începutul acestui an. „Lazy Town e realmente un fenomen, difuzat în 50 de ţări. (…) De pildă, îi sfătuieşte pe copii să mănânce mere, care sunt «bomboanele adevărate», iar firma care produce desenul nu e de acord cu niciun parteneriat cu producătorii de dulciuri, sucuri", declara Cătălin Tolontan, redactorul-şef al Gazetei.