Cum putem învăţa în somn

1814

Până de curând, nu se cunoşteau prea multe despre efectele pe care îl are somnul asupra proceselor neurologice. Se ştia, însă, că somnul ajută la consolidarea cunoştinţelor. Dar un studiu recent arată că procesul de învăţare este activ chiar şi în timp ce ne odihnim.

O echipă de cercetători de la Institutul de Ştiinţă din Rehovot, Israel au folosit o metodă simplă de învăţare, numită condiţionare, pentru a-i învăţa pe cei 55 de participanţi să asocieze anumite mirosuri cu anumite sunete. Ideea de condiţionare a fost prima dată folosită de medicul rus Ivan Pavlov.

Astfel, cercetătorii au pulverizat în camera în care se aflau voluntarii mirosuri plăcute (de deodorant şi de şampon) şi mai puţin plăcute (carne crudă şi peşte). Aceştia au observat că voluntarii inspirau mai profund atunci când simţeau un miros plăcut şi mai superficial atunci când mirosul era neplăcut.

În faza a doua, cercetătorii au însoţit pulverizarea mirosurilor de un sunet ridicat atunci când mirosul era plăcut şi un sunet mai jos atunci când mirosul era neplăcut. Atunci, cercetătorii au observat că voluntarii respirau mai adânc sau mai superficial chiar şi în absenţa oricărui miros, dar la simpla auzire a sunetelor ridicate, respective grave.

În concluzie, oamenii de ştiinţă au demonstrat că oamenii sunt capabili să înveţe lucruri simple, chiar şi atunci când nu sunt conştienţi că învaţă. Este posibil ca descoperirile aflate în urma acestui experiment neobişnuit să fie folosite în tratarea unor fobii.