Oboseala pe care nu o recunoşti

2544

Deşi nu suntem conştienţi, manifestăm de multe ori semne ale epuizării. Acestea sunt un avertisment al faptului că ceva nu funcţionează bine din punct de vedere fizic sau emoţional şi că stilul de viaţă trebuie modificat.

Epuizarea, una dintre afecţiunile greu de detectat, afectează o mare parte din populaţie, indiferent de sex, grup social sau ocupaţie, iar cauzele ei sunt diverse. Arianna Huffington, proprietara publicaţiei americane The Huffington Post, povestește despre efectele pe care epuizarea le-a avut asupra ei și despre lucrurile pe care le-a învăţat.

Arianna se afla în urmă cu câţiva ani acasă, verificându-şi email-urile şi vorbind la telefon, când deodată a leşinat. După câteva minute, s-a trezit într-o baltă de sânge, cu unul dintre pomeţi fracturat şi cu o tăietură la ochi. După o serie de analize şi teste, singurul diagnostic pe care i l-au dat medicii a fost acesta: epuizare, care în cazul ei era provocată de cele 18 ore de lucru pe zi, notează today.com.

Acest rezultat a fost „apelul de trezire”, spune ea. A înţeles că modul în care își gestiona timpul de somn și dorinţa de a face cât mai multe lucruri într-o singură zi erau nocive. „A fost un fel de explorare a alegerilor mele. Atunci am început o cruciadă împotriva privării de somn.” Modul în care reacţiona atunci când era privată de somn este foarte diferit de cel de acum, când nu doarme mai puţin de 7 ore pe noapte.

„Sunt mai puţin irascibilă, mai creativă, mult mai empatică și mai veselă atunci când dorm suficient.”

Arianna Huffington

Stresul care ne ţine treji

Potrivit unui raport al American Psychological Association, aproximativ 78% dintre adulţii americani spun că nivelul lor de stres s-a mărit sau s-a menţinut la acelaşi nivel în ultimii 5 ani, iar 33% spun că acesta le afectează sănătatea mintală. Aproape jumătate dintre adulţi recunosc faptul că stresul le-a provocat adesea insomnie.

Stresul este perceput, în general, ca fiind una dintre cele mai mare probleme ale societăţii moderne. Atunci când ajunge, împreună cu provocările de zi cu zi, la un nivel prea înalt, devine extrem de periculos pentru sănătate. Diferitele afecţiuni asociate stresului şi epuizării pot creşte riscul bolilor cardiovasculare, pot provoca diabet şi alte boli. Stresul poate provoca, printre altele, insomnie, iar acestea două duc la epuizare.

Dr. Nathaniel Watson, neurolog şi expert în medicina somnului de la Universitatea Washington, estimează că o treime dintre americani dorm mai puţin de 6 ore pe noapte, când în mod normal se recomandă între 7 şi 9 ore pe noapte. Tulburările de somn sunt un simptom al epuizării şi printre consecinţele acestora se află iritabilitatea, supărarea, lipsa de interes faţă de activităţile zilnice şi creşterea în greutate.

Dr. Amit Sood, de la Mayo Clinic, recomandă ca persoanele care au probleme de genul acesta să nu folosească dispozitivele tehnologice nici imediat după ce se trezesc dimineaţa, nici înainte de culcare. În loc de acestea, persoanele care suferă tulburări de somn pot folosi timpul de dinainte de culcare pentru a se gândi, spre exemplu, la 5 persoane cărora le sunt recunoscătoare.

Potrivit Dr. Sood, somnul, împreună cu o dietă sănătoasă şi cu exerciţiile fizice constituie cele 3 ingrediente principale pentru o viaţă sănătoasă și împlinită.