Ar trebui să faci sport când ești gravidă?

643

Peste doar câteva săptămâni, atleta Alysa Montano urmează să devină mamă pentru prima dată. Deși este însărcinată în opt luni, a hotărât să participe și anul acesta la întrecerea U.S. Track and Field Championships, o cursă de 800 de metri. Acţiunea ei a atras numeroase laude, dar și critici care întreabă cât de indicată este continuarea activităţii sportive în timpul sarcinii.

„Deși e dezamăgitor să știu că încă există oameni dezinformaţi, care cred că activitatea fizică în timpul sarcinii este periculoasă pentru copil, experienţa mea a fost una foarte pozitivă. Mi-am făcut temele. Am consultat doctori, am solicitat sfaturi de la mulţi experţi în sport și am vorbit cu o mulţime de femei care au făcut exerciţii fizice în timpul sarcinii”, scrie Montano pe blogul său. Iar răspunsurile pe care le-a primit au încurajat-o și i-au arătat că ia o decizie bună, alegând să continue să alerge.

Montano a observat diferenţe uriașe între zilele în care făcea mișcare și cele în care se odihnea. Sportul a ajutat-o să se simtă extraordinar atât fizic, cât și mental și mai mult, i-a oferit un plus de energie. „În timp ce odihna e foarte importantă, fluxul de sânge și menţinerea unui ritm cardiac ridicat mi-a făcut sarcina ușoară”, mărturisește sportiva.

Chiar și înainte de a participa la întrecerea de 800 de metri, Montano a cerut sfatul specialiștilor, care au încurajat-o să intre în competiţie. Tânăra a reușit nu doar să finalizeze cursa, dar și să o termine într-un timp foarte bun, cu doar 35 de secunde mai slab decât recordul ei personal atins în 2010. Mai mult, „ceea ce am aflat a fost că exerciţiile fizice din timpul sarcinii sunt de fapt mult mai bune pentru mamă și copil”, a declarat Montano pentru Associated Press.

Mulţi experţi recomandă femeilor gravide să continue să practice sport chiar și în timpul sarcinii. Asociaţia Americană pentru Sarcină subliniază importanţa consultării unui medic înainte de a începe practicarea exerciţiilor fizice. De asemenea, ei recomandă circa 30 de minute de activitate fizică în majoritatea zilelor, pentru a pune sângele în mișcare. Totodată, punctează că în cazul unei sarcini fără probleme nu există riscul pierderii copilului din cauza sportului.

Printre beneficiile practicării exerciţiilor fizice în timpul sarcinii se numără creșterea nivelului de energie și a bunei dispoziţii, tonifierea mușchilor, îmbunătăţirea calităţii somnului, dar și a abilităţii de a trece mai ușor prin perioada de travaliu. În plus, activitatea fizică ajută gravida să revină mai ușor într-o formă fizică bună după naștere.

Experţii avertizează însă că întâmpinarea anumitor probleme, precum sângerările vaginale, ameţelile, contracţiile uterine, dureri inexplicabile, crampele musculare sau cele în zona pieptului pot constitui semnale de alarmă în rândul gravidelor care fac sport. Specialiștii de la Mayo Clinic punctează că femeile însărcinate cu probleme cervicale, boli ale plămânilor și inimii, ori care au dezvoltat hipertensiune pe fondul sarcinii ar trebui să evite sportul până după naștere.